Liesbeth Roos van Open View Innovations geeft advies aan ondernemers. Zij schrijft dit vanuit haar eigen ervaringen als adviseur bij haar spreekuren bij TerZake Het Ondernemershuis en neemt voorbeelden die dicht bij haar staan.
Wie is jouw ideale klant?
Vraag jij je wel eens af wie precies je doelgroep is? Wil je meer inzicht in je doelgroep zodat jouw boodschap beter aansluit bij hun behoefte? Dan is deze blog interessant voor jou.
Doelgroep bepalen
Diepgaande kennis van de doelgroep is van essentieel belang als je wilt dat jouw producten/diensten van toegevoegde waarde zijn voor (potentiele) klanten.
Om meer inzicht te krijgen in jouw ideale doelgroep, formuleer dan een antwoord op de volgende vragen. Wie is jouw ideale klant? Voor wie wil jij het liefst werken? Welke klanten inspireren je, krijg je energie van, zetten je er toe aan het beste van jezelf te geven en iedere dag met plezier aan het werk te gaan?
Beschrijf de “ideale klant”. Denk aan kernmerken als consumenten of bedrijven, aantal werkzame personen, persoonlijke kenmerken, sector, afstand woon-werk verkeer, type organisatie, bedrijfscultuur etc.
De empathy map
Als de kernmerken van jouw ideale klant duidelijk zijn, maak je vervolgens een volledig profiel van jouw ideale klant. (Het kunnen meerdere profielen zijn)
Alexander Osterwalder, ontwerper van het business model canvas en auteur van de bestseller Business Model Generation, ontwierp ook de Empathy map, een handige tool om klantprofielen te maken. Met de empathy map geef je antwoord op vragen als:
• Wat ziet de klant? (see)
• Wat hoort de klant? (hear)
• Wat denkt en voelt de klant echt? (think & feel)
• Wat doet de klant? (say & do)
• Waar ligt de pijn van de klant? (pain)
• Waarom wordt de klant beter van jouw product/dienst? (gain)
Begin vandaag nog met het in kaart brengen van jouw ideale klant. Download de gratis handleiding en tool onderaan deze blog en maak jouw ideale klantprofiel.
Behaal betere resultaten
Zodra je je gaat richten op jouw ideale klant, gaat er iets moois gebeuren:
1 Je raakt geïnspireerd en voelt je energiek en gelukkig dat je voor hen mag werken.
2 Je wilt excelleren en hun verwachtingen overtreffen.
3 Ze zijn bereidt te betalen voor de kwaliteit die jij levert.
4 Ze verwijzen weer andere ideale klanten naar je door.
Apple richt zich op afnemers die bereidt zijn meer te betalen voor betere software, computers en design. Zij richten zich op early adopters omdat het hun inspireert en motiveert voor deze groep de meest innovatieve producten te ontwikkelen. Welke doelgroep inspireert jouw om het beste uit jezelf te halen?
download de empathy map met uitleg.
Open View Innovations helpt ondernemers groei realiseren door hun dienstverlening optimaal af te stemmen op de klant. Waar sta jij over 5 jaar?
Meer weten?
Open View Innovations streeft ernaar middels klantgerichte innovatie ondernemingen duurzaam te laten groeien. Hun doel is om in 2020 het innovatievermogen van 500 bedrijven te hebben verbeterd. Zij bieden klantgerichte innovatietrainingen voor ondernemers en samen brengen zij het innovatievermogen van bedrijven naar een hoger plan.
“Wij helpen ondernemers groei realiseren door hun dienstverlening optimaal af te stemmen op de klant.”
Kom gerust een langs voor een kop koffie! Of maak gebruik van de gratis Innovatie spreekuren die zij verzorgen bij Ondernemershuis Ter Zake.