Noodhuisvesting
Wanneer er minderjarige kinderen betrokken zijn en de bewoners zitten in het traject van de Gemeentelijke schuldhulpverlening, kan er een verzoek gedaan worden bij de Gemeente voor noodhuisvesting. Echter is deze voorziening beperkt en is er sprake van een wachtlijst. Ook zal het advies zijn om te zoeken naar een oplossing binnen het eigen netwerk. Indien geen van beide mogelijk is, worden bewoners verwezen naar het CCP (Centraal Coördinatiepunt) in Den Haag voor noodopvang.
De gevolgen van een ontruiming verschillen per situatie. Iemand die bijvoorbeeld een bijstandsuitkering heeft en noodopvang in een andere Gemeente aangeboden krijgt, krijgt te maken met het stoppen van de uitkering en dient een uitkering in de dan woonachtige Gemeente aan te vragen. Gedurende deze aanvraag is er geen inkomen. Veranderingen in de woonsituatie, houd ook in dat de toeslagen aangepast moeten worden. Dit wordt vaak vergeten met het gevolg dat er toeslagen teruggevorderd worden door de Belastingdienst.
Extra kosten
Ten slotte betekent een ontruiming niet dat de ontstane huurachterstand opgelost is. In veel gevallen zijn er extra kosten bovenop gekomen. Om in aanmerking te komen voor een andere sociale huurwoning, moet er minimaal 6 achtereenvolgende maanden op een lopende regeling rondom de huurachterstand afgelost zijn.
Dit is geen gemakkelijke opgave in een instabiele situatie. De hulpverleningsinstanties kunnen hierbij adviseren en ondersteuning bieden. Echter kan geconcludeerd worden dat ingrijpen in een vroeg stadium meer perspectief biedt met of zonder hulp vanuit een instantie.
Dit was het laatste deel van deze vijfluik. Kijk deel 4, hulpverlening, van vorige week hier terug.