regiotaxi2LHN maakt zich, naar aanleiding van een overleg met de Wmo-raad, zorgen over de kwaliteit van de Regiotaxi. De politieke partij geeft aan dat er sinds 1 januari (2015) een vermijding in de kwaliteit van het senioren vervoer zijn zijn. De LHN-fractie heeft daarom het college een aantal schriftelijke vragen gesteld.

Het beroep op de regiotaxi is een Wmo-voorziening en maakte deel uit van de bezuinigingen. LHN heeft aan dat het gebruik lager is dan verwacht. Als redenen kunnen worden genoemd; het effect van de bezuinigingen, de te betalen eigen bijdrage (2013, €0,65 per zone) en de verbeterde toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Uur te vroeg

Een van deskundigen vertelde tijdens de Wmo-raad vergadering dat er sinds 1 januari jl. een vermindering in de kwaliteit van de voorziening is opgetreden. Gevolg is dat mensen langer in de bus zitten, soms zelfs een uur voordat men op de plaats van bestemming is en men al voor 9 uur wordt opgehaald en pas na 5 uur weer thuis is. Dit is voor mensen reden om niet meer naar de dagbesteding te gaan, het wordt te zwaar.

Ook mogen chauffeurs mensen niet meer naar binnen brengen omdat de bus dan onbeheerd achterblijft. Gebruikers zijn in weer en wind buiten op straat neergezet. Voor licht dementerende mensen blijkt zelfs dat zij soms hun huis niet meer kunnen terugvinden. Ook schijnt het voor te komen dat de chauffeur vroeger komt dan de afgesproken tijd en dan zonder passagier wegrijdt maar ook niet meer terug komt.

Schriftelijke vragen

De LHN-fractie heeft de volgende vragen aan het college gesteld:

  • Herkent het college het bovengenoemde en wat is de mening van het college over deze uitspraken?
  • Is het college van mening dat dit een effect kan zijn door de bezuinigingen op de regiotaxi en kon dit effect naar de mening van het college worden voorzien?
  • Zijn ten aanzien van het vervoer kwaliteitseisen gesteld en in welke mate hebben die betrekking op het bovengenoemde?
  • Wat vindt het college van de veronderstelling dat de vervoerder zich genoodzaakt voelt om maatregelen te treffen, zoals genoemde klachten, danwel dat de werkdruk van de chauffeurs is vergroot waardoor genoemde klachten optreden?
  • Is het college bereid onderzoek uit te voeren en de raad over de uitkomst daarvan te adviseren voor 1 oktober 2015, indien nodig vergezeld van een voorstel tot bijstelling van beleid?
  • Zouden mogelijk dezelfde problemen zich voor kunnen doen bij het leerlingenvervoer?

De antwoorden van de gemeente Zoetermeer op deze vragen:

Antwoord 1

Uit rapportages van de Regiotaxi blijkt dat er sinds januari 2015 niet meer klachten zijn geregistreerd op de genoemde onderwerpen dan in dezelfde periode vorig jaar. Op 16 maart jl. is de nieuwe overeenkomst met de Regiotaxi ingegaan. Dit heeft in het begin geleid tot meer klachten die voornamelijk betrekking hadden op het callcenter en de ritreservering. Er zijn niet méér klachten dan voorheen ontvangen over langere reistijden.

Het is zeker niet de bedoeling dat de chauffeur mensen buiten op de stoep achterlaat. Regiotaxi is vervoer van deur tot deur: de chauffeur haalt en brengt tot bij de voordeur. In seniorencomplexen geldt de receptie als 'de voordeur' en in flatgebouwen is dat de centrale hal. Dit is niet anders dan voorheen en wanneer bij u situaties bekend zijn waarin dit anders gaat, dan wordt het college hier graag van op de hoogte gesteld zodat direct actie ondernomen kan worden.

Het college vindt het belangrijk dat iedereen, die dagbesteding nodig heeft, de locatie kan bereiken. Wanneer het voor een inwoner te zwaar zou zijn om op eigen gelegenheid (met de Regiotaxi) naar dagbesteding te reizen, dan bestaat ook de mogelijkheid om een aparte vervoersindicatie voor de dagbesteding te krijgen. Aanbieders van dagbesteding krijgen hiervoor apart budget vanuit de Wmo.

Antwoord 2

In antwoord 3 wordt toegelicht welke kwaliteitseisen zijn gesteld bij de aanbesteding van de Regiotaxi. Sommige eisen zijn verscherpt, andere weer versoepeld. Het college is van mening dat de genoemde kwaliteitseisen overwegend in het voordeel van de inwoners zijn.

Antwoord 3

Bij de aanbesteding zijn enkele eisen aan de vervoerder aangepast:

• Er vindt betere controle op de vervoerspas plaats. De cliënt dient deze bij zich te hebben, te tonen en te gebruiken om de rit te starten en te beëindigen.

• De maximale omrijtijd is verlengd 20 naar 30 minuten bovenop de directe reistijd. Een uur extra reistijd zou dus niet mogelijk moeten zijn; hierover kan een klacht bij de Regiotaxi worden ingediend.

• De terugbelservice wordt extra gestimuleerd. Met deze service wordt de inwoner tijdig gewaarschuwd dat de taxi onderweg is. Als gevolg van deze terugbelservice heeft de taxichauffeur de opdracht om nog maar maximaal drie minuten te wachten nadat hij aangebeld heeft of nadat er contact is geweest aan de deur of de receptie. Voorheen was deze wachttijd maximaal 5 minuten. Deze maatregel is mede bedoeld om te voorkomen dat de reistijd voor medepassagiers te lang wordt.

• Bij vertrek vanuit een ziekenhuis is de vooraanmeldtijd verminderd van 60 naar 30 minuten, zodat de inwoner na een ziekenhuisbezoek minder lang op de taxi hoeft te wachten.

• Bij een prioriteitsrit mag de inwoner nog maar maximaal 15 minuten voor aanvang afgezet worden in plaats van 30 minuten, zodat voor de inwoner lang wachten ter plaatse wordt voorkomen.

Antwoord 4

Als het nieuwe contract zou leiden tot een hogere werkdruk voor chauffeurs met als gevolg gedrag dat afwijkt van de genoemde kwaliteitseisen, dan is dit een zorgelijke ontwikkeling. Het college wil dan ook graag op de hoogte gehouden worden van individuele gevallen waarin dit speelt, zodat hierop actief gestuurd kan worden in samenwerking met de regio Haaglanden, opdrachtgever voor de Regiotaxi.

Antwoord 5

De vervoerder is, in opdracht van de regio Haaglanden, verplicht een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. De resultaten hiervan zijn openbaar. Naar mening van het college bieden deze onderzoeken voldoende gegevens om waar nodig bij te sturen. Een gemeentelijk onderzoek zou geen toegevoegde waarde hebben.

Antwoord 6

Leerlingenvervoer is doelgroepenvervoer, net als de Regiotaxi. Het is in theorie dus mogelijk dat zich hier een vergelijkbare situatie voordoet. Ook het leerlingenvervoer moet worden uitgevoerd conform de gestelde kwaliteitseisen. Per 1 augustus 2015 gaat een nieuw contract voor leerlingenvervoer in. Het college zal nauwkeurig monitoren of aan de kwaliteitseisen wordt voldaan.

 

Meer politiek nieuws vindt u op onze politieke pagina: Politiek nieuws

-advertenties-

-goede doel-