Zó Carla Krullaars HinfelaarZó! Zoetermeer heeft in oktober vorig jaar een klein onderzoek gedaan naar de ervaringen van zorgverleners, cliënten en mantelzorgers met de zorg in Zoetermeer. Via persberichten, Facebook, Twitter maar ook bij Koffie en Zó! is gevraagd naar de ervaringen van de Zoetermeerders.

Zó! heeft een deel van deze reacties in een rapport samengebracht met een aantal aanbevelingen. Natuurlijk is het geen wetenschappelijk onderzoek, maar het rapport geeft wel inzicht in de huidige stand van zaken. Carla Krullaars van Zó! Zoetermeer zal het door haar geschreven rapport in de raadsvergadering van 8 februari 2016 aan de raad aanbieden.

De meeste mensen meldden niet alleen maar klachten en problemen maar benoemen ook zaken die goed gaan. Zo hebben sommige mensen hebben al jaren dezelfde huishoudelijke hulp en zijn daar heel tevreden over. De bekendheid van Zosamen wordt onder de mantelzorgers steeds groter en bij Koffie & Zó! zijn er regelmatig  mantelzorgers die zich door hen gesteund voelen.

Enkele voorbeelden van de belangrijkste conclusies zijn:

•             De bereikbaarheid van de WMO consulente is onvoldoende: 4 x 1 uur per week is echt te weinig.

•             De bureaucratie viert hoogtij. De cliënten en mantelzorgers krijgen wekelijks stapels brieven die gelezen en beantwoord moeten worden. Zij hebben daar geen tijd en geen moed voor. Zoals een vrouw zei: “ik zit al tot mijn nek in de zorgen, dit kan ik er nou net niet bij hebben”.

•             De mogelijkheid van cliëntondersteuning is nog onvoldoende bekend. De inwoners van Zoetermeer worden daar nog niet in alle correspondentie op gewezen.

Het is de bedoeling van Zó! dat het rapport, eventueel aangevuld met de ervaringen of ontvangen signalen die bij de andere fracties zijn binnengekomen, in de raad besproken wordt zodat er verbeteringen afgesproken kunnen worden.

 

 Foto links: Carla Krullaars van Zó! Zoetermeer

Meer politiek nieuws vindt u op onze politieke pagina: Politiek nieuws

 

-advertenties-

-goede doel-