Zó! Zoetermeer is redelijk tevreden over de toezeggingen die het college heeft gedaan in de commissievergadering waarin het rapport ‘Zorg kan Zó! beter’ werd besproken: de bereikbaarheid van de Wmo- consulenten wordt op korte termijn verbeterd, er komt telefonische ondersteuning als mensen bezwaar willen maken en er wordt nog eens gekeken naar de financiële gevolgen die cliënten ondervinden door alle veranderingen die in de Wmo zijn doorgevoerd.
Zó! Zoetermeer heeft in oktober vorig jaar een klein onderzoek gedaan naar de ervaringen met de zorg in Zoetermeer. Hiervoor werd contact gezocht met zorgverleners, cliënten en mantelzorgers. Via de sociale media , per e-mail, maar ook bij Koffie en Zó! werd gevraagd naar de ervaringen van de Zoetermeerders. Een deel van deze reacties is in het rapport van Zó! samengebracht voorzien van een aantal aanbevelingen.
Alle fracties waren het ermee eens dat het rapport in een commissievergadering besproken moest worden en dat is op 21 maart gebeurd. Wethouder Vugs zegde in de vergadering toe dat de bereikbaarheid van de WMO consulenten op korte termijn verbeterd zal worden. Voor met name werkende cliënten en mantelzorgers is de huidige vier keer 1 uur per week veel te weinig. Daarnaast wordt de cliëntondersteuning bij bezwaar verbeterd door middel van telefonische hulp voor de bezwaarmaker.
Samen met wethouder Kuiper wordt nogmaals gekeken naar de inkomensterugval als gevolg van het afschaffen van de tegemoetkoming van het rijk (Wtcg) en de verhogingen van de eigen bijdragen Wmo. In mei of juni wordt door de gemeente een klanttevredenheids-onderzoek gedaan onder de cliënten van de Wmo en de wethouder verwacht dat ze na de zomervakantie een goed beeld heeft van de kwaliteit van de zorgverlening. Zij zegde toe de raad van de resultaten van het onderzoek op de hoogte te stellen en naar aanleiding daarvan eventueel verdere maatregelen te treffen.
Meer politiek nieuws vindt u op onze politieke pagina: Politiek nieuws