Dit statuut heeft tot doel de onafhankelijkheid van de journalistieke inhoud van de site te garanderen, en regelt daartoe de positie van alle partijen die betrokken zijn bij onze journalistieke website. 

 

1. Definities
Dit statuut regelt de verhouding tussen de partijen die de volgende functies vervullen, die ook gecombineerd kunnen worden. Wijziging is alleen mogelijk na akkoord van bestuur of dagelijks bestuur. Dit redactiestatuut is een aanvulling op de statuten van Stichting Rond Zoetermeer Actief. Zaken rond de oprichting van de stichting, het functioneren van de stichting enz. worden in het stichtingsstatuut geregeld.

 

a) Het bestuur heeft een controlerende functie op het gebied van beleid van Stichting Rond Zoetermeer Actief 
b) Dagelijks bestuur [Ook: DB] voor alle zaken om de stichting (Stichting Rond Zoetermeer Actief) optimaal te laten functioneren. 
c) Hoofdredacteur is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud, bewaakt de redactionele onafhankelijkheid
d) Redactie: De vervaardigers van die journalistieke inhoud, schriftelijk, in beeld of geluid.
e) Marketingteam zorgt voor de commerciële voorwaarden en de voorzieningen waardoor de redactie haar journalistieke taak optimaal kan vervullen.

 

 

2. De site Zoetermeer Actief
2.1 
Onder het begrip site valt in dit statuut elk platform voor elektronische informatie-uitwisseling, zoals een website, sociale media, e-mailproducten, nieuwsbrieven en verder alles waarmee wij als stichting nieuws naar buiten kunnen brengen. Dit is inclusief publicatie op media kanalen waarmee wij een samenwerkingsovereenkomst hebben.

 

2.2
Het doel van de site is om neutraal nieuws over Zoetermeer toegankelijk te maken voor iedereen. Dit doel bereiken wij door het nieuws te zoeken, bewerken, geschikt te maken voor publicatie of zelf te vervaardigen (tekst, foto en film).

 

2.3
Het siteconcept bestaat uit: de naam en zijn verschijningsvorm, zijnde titel en logo;
de redactieformule, zijnde – site-layout, navigatie, wel of geen animatie, enz. – de journalistieke inhoud, incl. journalistieke diensten;
het exploitatiemodel, zijnde het geheel aan marketingplannen en -methoden (inclusief niet-journalistieke diensten) om de site levensvatbaar te houden zonder afbreuk te doen aan de identiteit en de redactieformule.

 

2.5: Wijzigingen
De doelstelling van de site, inclusief titel en logo, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur, na instemming van het bestuur.
De redactieformule, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door de hoofdredacteur na instemming van het dagelijks bestuur en na overleg met het bestuur.
Het exploitatiemodel, en wijziging daarvan, wordt vastgesteld door DB, na overleg met het bestuur.

 

3 Bestuur
3.1
Het bestuur beslist over de doelstelling, visie, naamstelling en logo van de site.
Het bestuur beslist over de verhouding tussen redactionele en commerciële ruimte en de verdeling van beide binnen de pagina’s;
Het bestuur beslist over plannen tot fusie, verkoop, opheffing, aangaan of wijziging van samenwerkingsverbanden, en bij plannen tot reorganisaties die taak en functie van de redactie raken. 

 

3.2
In het bestuur worden besproken:
a) de journalistieke aanpak binnen het kader van de redactionele beginselen en de daaruit voortspruitende uitgangspunten van het redactionele beleid;
b) samenstelling, inhoud en presentatie van de site;
c) alle andere zaken die taak en functie van de redactie raken.

 

4. Redactie
4.1
De redactie bestaat uit een Hoofdredacteur en redactieleden, daarnaast een afdeling persfotografie en een afdeling film.
De redactie is verantwoordelijk voor alle journalistieke producties en diensten, ook als deze door derden aan de redactie worden geleverd.
De redactie kan kwaliteitseisen stellen aan leveranciers van redactionele onderdelen.

 

4.2
De redactie voert haar taak uit binnen de redactieformule, zonder beïnvloeding van buitenaf of binnenuit. De redactie werkt volgens journalistieke beginselen van redactionele onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en deskundigheid in berichtgeving, analyse en opinie.

 

5. Hoofdredacteur
5.1
De hoofdredacteur kan na overleg met het dagelijks bestuur één of meer coördinatoren benoemen aan wie hij/zij, een deel van zijn/haar taken kan delegeren.
De hoofdredacteur is eindverantwoordelijk voor alle content die gepubliceerd wordt op de website. 

 

5.2
Het redactiebudget wordt jaarlijks vastgesteld door het bestuur na zorgvuldig overleg met de hoofdredacteur. De hoofdredacteur bepaalt na overleg met het dagelijks bestuur en het bestuur de verdeling van het redactiebudget. 

 

5.3
De hoofdredacteur bewaakt de journalistieke onafhankelijkheid van SRZA. Het bestuur, DB, marketingteam of derden hebben geen invloed op de plaatsing van content.

 

6. Dagelijks bestuur
6.1
Het DB bepaalt de hoofdlijnen van het vrijwilligersbeleid, en voert die uit. Het dagelijks bestuur kan een hoofdredacteur benoemen. Alvorens dat te doen wint zij advies in bij het bestuur.

 

6.2
Het dagelijks bestuur beslist nooit zonder overleg met de hoofdredacteur over zaken waarvan het dagelijks bestuur weet of kan vermoeden dat haar beslissingen rechtstreeks of zijdelings invloed van belang kunnen hebben op het redactionele beleid, zoals:
- redactieleden toevoegen die een uitgesproken politieke kleur hebben of anderszins kleuring willen geven aan publicaties
- alles wat journalistieke onafhankelijkheid in gevaar kan brengen, of het vermoeden kan doen ontstaan de journalistieke vrijheid in gevaar komt

 

6.3
Het dagelijks bestuur beslist over welk soort advertenties wel of niet geplaatst of geweigerd worden. Zo is besloten dat er geen commerciële uitingen mogen zijn van seksualiteit, gokken, alcohol, drugs of andere verslavende middelen. Tevens kan er geen ruimte gegeven worden aan zaken rond het aanzetten tot discriminatie, opruiing of ander grensoverschrijdende zaken.

 

6.4
Het dagelijks bestuur beslist over wijziging van de werksituatie van de redactie, zoals huisvesting, inventaris, productie- en communicatiemiddelen;

 

7. Advertenties
Commerciële uitingen worden als zodanig herkenbaar geplaatst. Het Marketingteam draagt zorg voor het werven van advertenties.
Advertenties worden alleen geplaatst in de daarvoor aangewezen vlakken. Advertorial, waarbij de adverteerder invloed heeft op de inhoud van de content, is niet toegestaan. Wel toegestaan is een editorial, waar het gaat om het verhaal achter een onderneming. Ook zijn columns van ondernemers toegestaan, mits dit geen openlijke reclame is. Bij twijfel beslist het Dagelijks bestuur samen met de hoofdredacteur wat toegestaan is.
Reclamecampagnes, winacties en andere commerciële activiteiten zijn de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur, maar altijd in samenspraak met het Marketingteam.

 

8. Eindgebruiker
Om de integriteit van de redactie en de vertrouwensrelatie met de bezoeker, lezer, abonnee of eindgebruiker van het platform, hierna te noemen ‘eindgebruiker’, te waarborgen, treedt het bestuur de eindgebruiker in alle openheid tegemoet. Ter versterking van deze doelen verstrekt de redactie alle relevante informatie die voor een open communicatie vereist zijn. Het voorgaande omvat minimaal de volgende onderdelen:

 

8.1
Het bestuur geeft duidelijk aan wat het doel is van het platform.
Het bestuur zorgt voor en een verwijzing naar het register van de Kamer van Koophandel (indien van toepassing), zodat de eindgebruiker kan controleren wie de eigenaar c.q. exploitant is van het platform.

 

8.2
Het bestuur stelt de eindgebruiker op de hoogte wat haar beleid is ten aanzien van het verzamelen van persoonlijke informatie en het gedrag van de eindgebruiker binnen het platform, hierna te noemen ‘datamining’. Indien van dit beleid wordt afgeweken, wordt de eindgebruiker altijd vooraf gewaarschuwd. Verder moet de eindgebruiker een opt-out mogelijkheid worden geboden om reeds verzamelde gegevens in te trekken.
Persoonlijke  informatie van de eindgebruiker wordt niet gedeeld of verkocht.
De redactie / uitgever stelt de eindgebruiker op de hoogte wat haar beleid is ten aanzien privacybescherming.

 

-goede doel-