cq5dam.web.384.614De Bibliotheek is de plaats voor ontmoeting en discussie over maatschappelijke thema’s en bespreekt in november de toekomst. Praat mee over robotica en krijg het boek Ik, robot cadeau! Op zaterdag 11 november staat de Hoofdbibliotheek (Duitslandlaan 440) in het teken van robotica en coderen.

Ontdek en speel tussen 11.00 en 13.00 uur met Ozobotjes op de Jeugdafdeling. Tussen 13.00 en 15.00 uur kun je in het FabLab interactieve kunst creëren met tekenrobot GoTo. Speciaal voor Nederland Leest maakt CoderDojo Zoetermeer het die dag mogelijk om volwassenen kennis te laten maken met coderen. Probeer het zelf en leer hoe je bijvoorbeeld en robotarm aanstuurt. Het aantal plaatsen is beperkt dus schrijf je snel in voor deze CoderDojo Special. Er zijn tussen 15.00 en 17.00 uur twee sessies van ca. 1 uur. Aanmelden is gratis en kan alleen via www.bibliotheek-zoetermeer.nl


Het jaarlijkse kado van de Bibliotheek 

Het thema van Nederland Leest is ‘robotica’ en het boek dat je in november in de (deelnemende) Bibliotheek gratis kunt krijgen is: Ik, robot van Isaac Asimov. Het is een futuristische vertelling rond een robotpsycholoog in 2057, die terugblikt op haar leven. Kom in november langs en ontvang het boek, zolang de voorraad strekt.


Elke zaterdag CoderDojo voor kinderen in de Hoofdbibliotheek

Coderdojo’s werken met het principe dat ieder kind, onder begeleiding, zelf aan de slag gaat. Het is dus geen cursus van een aantal weken, je geeft je per keer op. Wel of geen ervaring met programmeren, het maakt niet uit. Er zijn leuke opdrachten voor beginners en grotere uitdagingen voor kinderen die al kunnen programmeren.
Kinderen krijgen de mogelijkheid al spelend te leren over programmeren, dit gebeurt op 3 manieren; met Scratch, met Python en met Minecraft op minicomputers genaamd ‘Raspberry Pi’. Met Scratch programmeren kinderen eigen interactieve verhalen, spellen en animaties. Met de programmeeropdrachten worden kinderen spelenderwijs gestimuleerd om creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken op een ongedwongen manier. Resultaten kunnen zelfs (optioneel) met elkaar gedeeld worden via de Scratch website.
Aanmelden voor de wekelijkse CoderDojo op zaterdag van 12.00 uur tot 15.00 uur in de Hoofdbibliotheek kan via http://www.coderdojo-zoetermeer.nl/ 


FabLab Zoetermeer: leren door denken, doen en delen

FabLab Zoetermeer faciliteert uitvindingen en innovatie door kennisdeling, creativiteit en samenwerking te stimuleren en computergestuurde gereedschappen binnen het bereik van individuen te brengen. Het FabLab is te vinden op de 2e verdieping van de Hoofdbibliotheek.
Er zijn diverse leuke workshops te volgen in het FabLab: 3D printen, 3D pentekenen, flatbed en grootformaat printen, lasergraven of het bedrukken van een t-shirt of mok. Na het volgen van een workshop kun je tijdens de open inloopmomenten zelf aan de slag met de betreffende apparatuur (gratis, max. 30 minuten per keer, materiaalkosten zijn voor eigen rekening). Er zijn 2 open inloopmomenten in de week, op woensdag van 11.30 tot 15.30 uur en op zaterdag van 11.00 tot 15.00 uur. Daarnaast is er iedere vrijdag tussen 12.00 en 15.30 uur gelegenheid voor een 'Rondje FabLab'. Je krijgt dan een rondleiding in het FabLab zodat je kunt zien welke leuke dingen je kunt maken.
Aanmelden voor de workshops kan op www.fablab-zoetermeer.nl . Voor vragen en meer informatie kun je mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Het afrekenen van de workshops kan bij de balie in de Hoofdbibliotheek. Betalen met Zoetermeerpas tegoed is ook mogelijk (via bibliotheekpas) of tegen inlevering van voordeelcheques 3,4, 5, 6 of de jongerencheque.

-advertenties-

-goede doel-