Hier zullen we u op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van ons project wijkreporters Buytenwegh.

 

fonds1818logo  

10 januari 2017

De cursus 'Artikelen schrijven' voor de wijkreporters was een groot succes. Onder leiding van de ervaren journalisten binnen de stichting, Fred en Christa, hebben de reporters zich een middag lang gebogen over alle problemen die je tegen kan komen bij het schrijven van een artikel.

Tijdens deze middag zijn er ook foto's gemaakt voor de perskaarten voor 2017.

20170110 96640

 

1 september 2016

Het loopt qua content zoals we verwachten. Nagenoeg elke week hebben wij een bericht. Alleen de coordinatie valt niet mee. Robine is gaan studeren en in de vakantie hebben zich geen vrijwilligers gemeld. Daarom heeft het bestuur besloten om het anders aan te pakken. Het wijkteam zal voor nu aangestuurd worden door voorzitter Mark Neijssel, zodat we rustig verder kunnen bouwen aan het wijknieuws. Dit gebeurd onder andere door hulp van een statushouder die net nieuw is in Zoetermeer. Anas is fotograaf en filmer en kan het wijknieuws ondersteunen met beelden. Zijn Nederlands is nog niet goed genoeg om tekstjes te maken. In gesprek met de gemeente gaan we op zoek naar iemand met afstand tot de arbeidsmarkt. Hiervoor hopen wij een raamwerkovereenkomst te maken, zodat we het probleem van de wisselende coordinatoren kunnen opvangen.

 

16 juni 2016

Verschillende keren is geprobeerd om onze site te Hacken. Dit heeft ervoor gezorgd dat we uren, soms dagen offline zijn geweest. Om ervoor te zorgen dat dit stopt hebben we een speciale Joomla firewall aangeschaft. Dit zijn onvoorziene kosten, maar zorgt er voor dat we gewoon veilig het nieuws kunnen blijven brengen.

 

14 juni 2016

De coordinatie heeft tijdelijk gelegen bij de hoofdredacteur en blijkt te belastend te zijn. Daarom is Robine tijdelijk ingestapt als coordinator. Zij kan dit doen tijdens de zomermaanden.

 

Mei 2016

Na ingewerkt te zijn, gaat ook Claudia ons verlaten. Zij heeft betaald werk gevonden en dat is nu precies waar onze stichting voor is. Nadeel voor ons is dat we niet direct een vervanger hebben. Wij zijn de zoektocht gestart.

 

20 april 2016

Coordinator Dorien heeft een baan gevonden. Wij zijn hard op zoek gegaan naar een goede vervanger. Claudia neemt het stokje over van Dorien.

 

3 april 2016

Alle reporters zijn in actie! Zij hebben alle workshops gehad, kunnen nu zelf het nieuws halen en fotograferen, daarna via de module invullen en digitaal aanleveren aan de hoofdredacteur. Zij doet de laatste controle en dan wordt het gepubliceerd. Ondertussen heeft de coordinator contact gelegd met verschillende instellingen in de wijk om kennis te maken en om nieuws te halen.

 

26 maat  2016

Vandaag hebben wij de workshop persfotografie gehad. Naast een stuk theorie hebben we ook meteen tijdens een evenement in Buytenwegh geoefend. Deze foto's zijn daarna nagekeken en hebben de wijkreporters feedback op gehad.

Wij hebben gekeken naar de voorlopige uitgave en liggen prima op koers.

 

25 februari 2016

De inlogmodule voor de wijkreporters is vanaf vandaag operationeel. Wijkreporters kunnen nu op de site in een beveiligde omgeving inloggen en hun artikel en foto's uploaden. Deze worden vervolgens klaar gezet voor de hoofdredactie. Daar wordt het artikel nagekeken en de laatste puntjes op de i gezet voor het op de wijkpagina gepubliceerd wordt.

 

19 januari 2016

Alle vrijwilligers voor Mijn Wijk Buytenwegh zijn bij elkaar gekomen en hebben kennis gemaakt, samenwerkingsafspraken gemaakt en gehoord waar Zoetermeer Actief voor staat en wat we willen met het wijk nieuws

 

 

3 januari 2016

Het is gelukt! We hebben de vrijwilligers gevonden voor project Buytenwegh. We hebben vier enthousiaste nieuwe reporters/fotograaf, waarvan de jongste 15 jaar is en al erg actief in de wijk. De anderen zijn volwassen. Hiermee kunnen we de volgende stap zetten en dat is het kennismaken en het opleiden van de reporter/fotograaf.

De extra tijd die we hebben gekregen door de uitstel van één maand is goed besteed. Wij hebben naast het contact leggen met partijen in de wijk, ook een aantal gesprekken gevoerd met de coördinator van Mijn Wijk Buytenwegh, Dorien Makkink. Samen hebben we gekeken wat er in de opleiding allemaal aan bod gaat komen en hoe we de wijkpagina zo goed mogelijk vorm kunnen gaan geven.

Er is hard gewerkt aan een Zoetermeer Actief Perskaart. Niet alleen voor Mijn Wijk Buytenwegh, maar meteen voor elke reporter/fotograaf die voor ons werkt. Tevens wordt de laatste hand gelegd aan een vrijwilligers contract en voor het verkrijgen van een VOG (omdat onze reporter/fotograaf met veel mensen en instellingen te maken hebben en we daarvoor willen laten zien dat we goed om gaan met vertrouwelijke zaken). We verwachten de aanvraag in Maart 2016 rond te hebben.

De eerste kennismakingsbijeenkomst voor de Mijn Wijk Buytenwegh vrijwilligers zal zijn op 19 januari. Naast het met elkaar kennismaken, zullen de vrijwilligers ook leren wat Zoetermeer Actief doet en wat we in de wijk precies willen gaan doen. De week daarna zal de eerste workshop zijn en dat is 'schrijven voor Zoetermeer Actief. De datum voor de fotoworkshop zal dan met de vrijwilligers afgesproken worden.

 

8 december 2015

De projectgroep heeft besloten om de start van het project met één maand uit te stellen. Het opleiden van de vrijwilligers is niet haalbaar in de maand december, ivm vakantie, feestdagen en de hoeveelheid perstaken in deze drukke maand.

De gesprekken met partijen in de wijk lopen goed en het enthousiasme over dit project blijft goed. Ook al is het trainen van de vrijwilligers uitgesteld, deze tijd benutten we door met partners in de wijk te spreken.

Nieuwe naam. We hebben nagedacht over een passende naam en hebben gekozen voor 'Mijn wijk Buytenwegh.' Hier is mede voor gekozen omdat het kort is en je de wijknaam in kan ruilen voor elke wijknaam in onze stad.

Vandaag is duidelijk geworden dat in samenwerking met Stichting MOOI, stagiaires gaan begeleiden. Het SBB heeft hiervoor een erkenning gegeven. Wij gaan kijken of er studenten zijn die affiniteit hebben met ons project en hieraan mee willen werken.

 

24 november 2015

Het Oranje fonds heeft ons project afgewezen helaas. Zij vonden dat het onvoldoende bijdraagt aan een blijvende binding in de wijk. We gaan het project nu in een sobere vorm voortzetten, gelukkig krijgen wij een stuk sponsoring voor de ICT van Edit4u. Hierdoor kunnen we toch een kwalitatief goed project neerzetten. Zoals het er nu uit ziet besparen we op de jasjes voor de vrijwilligers en zoeken we naar een andere manier waarop zij zich kenbaar kunnen maken als pers.

De readers voor de cursus aan vrijwilligers zijn in volle ontwikkeling.

We hebben een laptop aangeschaft zodat wij overal kunnen werken. Inmiddels gebeurt dit op de dinsdag in 'Bus 63' waar we ook de cursus aan de vrijwilligers gaan geven.

De eerste vrijwilligers hebben zich aangemeld.

De reacties vanuit de partners in de wijk is enorm positief en allen zijn bereid tot samenwerking.

 

13 oktober 2015

Fonds 1818 heeft toegezegd een groot gedeelte van het project financieel te ondersteunen. Voor het overige deel hebben we een aanvraag ingediend bij het Oranjefonds.

 

15 augustus

Aanvraag bij Fonds 1818 is verzonden.

 

01 augustus 2015

Alle partners in de wijk hebben hun steun toegezegd aan ons project wijkreporters.

 

Februari en maart 2015

Vanuit de wijk, met als initiator wijkregisseur Peter Collignon komen signalen dat het nieuws uit de wijk steeds minder goed vindbaar is. Ook zijn de evenementen en activiteiten op enorm veel verschillende plaatsen te vinden. Wij worden gevraagd of wij hier iets aan kunnen verbeteren. We hebben in die maanden gesprekken met wijkbewoners, de scholen, en instellingen als Buytenrode, Piëzo, MOOI en de winkeliersvereniging. Allen geven ze aan dat een goed en snel toegankelijke vindplaats ontbreekt.

 

 

-advertenties-

-goede doel-