De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus die de afgelopen week door het kabinet zijn afgekondigd hebben grote impact op de stad, maar ook op het besturen van de stad. Zoetermeer heeft een corona crisisteam en alle raadsvergaderingen zijn afgelast.
Tijdens de coronacrisis treedt de coördinatiestructuur rampenbestrijding in werking. Er zijn drie niveaus, ten eerste het regionale niveau, het Regionaal Beleidsteam (RBT) in de regio Haaglanden wordt voorgezeten door de burgemeester van Den Haag, Johan Remkes. Het RBT houdt zich vooral bezig met toezicht op de handhaving van de landelijke maatregelen aangaande het sluiten van scholen en kinderdagverblijven, eet- en drinkgelegenheden, sportclubs, etc.
Op lokaal niveau is er in elke gemeente een Gemeentelijk Team Incidentenbestrijding (GTI) ingericht. Het GTI is verantwoordelijk voor informatiemanagement, organiseren en coördineren van benodigde maatregelen en het nemen van strategische besluiten en voorbereiden van collegebesluiten. In de gemeente Zoetermeer hebben hierin zitting: burgemeester, wethouder zorg, gemeentesecretaris, manager communicatie, manager veiligheid en voorzitter van de Kerngroep Continuïteit bedrijfsvoering (KCB).
Tot slot is er de Kerngroep Continuïteit Bedrijfsvoering (KCB), die zich focust op kritische processen en vraagstukken die ontstaan naar aanleiding van de crisis. Alle gemeentelijke afdelingen staan in contact met partners in de stad en rapporteren aan het KCB. Het KCB doet op basis hiervan voorstellen aan het GTI. Voorbeelden zijn vragen van minima die als gevolg van sluiten van de voedselbank geen voedselpakketten meer kunnen ophalen, vragen van ondernemers, verenigingen en culturele instellingen over financiën, vragen van partners in het sociaal domein die op het moment geen dienstverlening kunnen verzorgen, vragen omtrent handhaving en of evenementen door kunnen gaan. Het GTI pakt de vraagstukken op en richt zich op zowel op het oplossen van acute problemen als op het anticiperen op toekomstige knelpunten.
Vergaderingen
Het college vergadert dagelijks na afloop van de GTI vergadering op basis van vraagstukken rondom de coronacrisis. Alle vergaderingen van het college zijn zoveel als mogelijk digitaal.
De gemeenteraad komt, in ieder geval tot 6 april, niet meer bijeen voor vergaderingen. Zij worden geïnformeerd door het GTI. Het college mag in deze periode zelfstandig besluiten nemen en verantwoordt zich dan later bij de gemeenteraad voor de in deze crisissituatie genomen maatregelen.