Portret UshraVan schilders en beeldhouwers tot fotografen en muzikanten, Zoetermeer is een broedplaats voor creatieve geesten. Met deze rubriek wordt een platform geboden waarbij steeds een andere kunstenaar uit de kunstwereld van Zoetermeer voor het voetlicht wordt gebracht. Deze keer: Usha Ramesh.

Usha Ramesh: Etser (droognaaldtechniek)

Usha Ramesh, geboren in Bangalore India en opgegroeid in Madras, besloot in 1992 haar horizon te verbreden. Samen met haar man en twee kinderen pakte ze haar koffers en ruilde ze India in voor Nederland. De aanleiding voor deze grote stap was het werk van haar man in Zoetermeer.

Al van jongs af aan zat tekenen in Usha's bloed. Als tiener volgde ze teken- en schilderlessen en na de middelbare school rondde ze in Madras de traditionele kunstopleiding ‘Fine Arts’ af. “We zijn in India regelmatig verhuisd en ik moest telkens nieuwe vrienden maken. Als jongste thuis was dat niet altijd makkelijk, dus had ik veel tijd om te tekenen. Ik tekende vooral stripfiguren om de tijd door te brengen,” vertelt Usha. Het artistieke talent van Usha komt niet zomaar uit de lucht vallen. Haar vader bouwde zijn eigen telescoop. “Mijn vader hielp mij ook vaak met kunstprojecten op school,” gaat Usha verder. Ook haar moeder droeg bij aan de creatieve sfeer thuis: ze borduurde, maakte kleren, schilderde en creëerde poppen. Usha heeft twee kinderen. Beiden zijn creatief, de oudste kan ook heel goed tekenen en kleding maken, terwijl de jongste dansen heel leuk vindt.

Van aquarellen naar droognaald

In Nederland volgde Usha van 1996 tot 2000 kunstlessen aan de Vrije Academie van Zoetermeer, waar ze zich toelegde op aquarelleren met figuratieve onderwerpen zoals bloemen en landschappen. “Na een aantal jaar miste ik toch iets in mijn werk”, aldus Usha. In 2007 bracht de Zoetermeerse kunstenares Marjolein van de Velde haar in aanraking met de droognaaldtechniek, wat haar terugbracht naar haar ‘roots’ voor inspiratie. “Het bleek een perfecte match, er was een klik. De techniek biedt ruimte voor planning én spontaniteit en kan ook worden gebruikt bij tekeningen. De tekening wordt op een zinkplaat ingekrast, geïnkt en vervolgens onder een persplaat afgedrukt”, legt Usha verder geduldig uit. De originele tekening kan zo bewaard blijven door deze etstechniek. De felle, expressieve kleuren van de ets-inkt die Usha gebruikt, geven haar werk een experimenteel karakter. Het uiteindelijke resultaat blijft altijd een unieke verrassing.

vrowen Usha dry techniek india3 dry techniek india4

In 2014 werd Usha lid van het toenmalige Terra Art Projects, dat nu bekendstaat als Kunstgarage Franx. Tegenwoordig werkt ze nauw samen met de Zoetermeerse kunstenares Marjolein van de Velde in de kunststudio van Marjolein aan de Londenstraat.

Usha’s kleurrijke wereld

India is een onuitputtelijke inspiratiebron voor Usha, die een diepe liefde heeft voor Indiase stoffen. “De mensen, textielpatronen en het beeldwerk uit mijn geboorteland fascineren me. Ik hou van sari’s”, verklaart Usha. “Kleur is voor mij van groot belang; het symboliseert ademhaling, leven, vreugde en positiviteit. Mijn werk heeft altijd een stilistische inslag gehad. Door vloeiende lijnen en felle kleuren te gebruiken, probeer ik het levendig te maken.”

Daarnaast tekent Usha Kolams, een eeuwenoude traditie in India die nog steeds leeft. Deze mandala-achtige tekeningen worden dagelijks voor de voordeur van huizen gemaakt en symboliseren voorspoed en vreugde. Er zijn duizenden verschillende patronen, gemaakt met stippen of lijnen, die Usha’s kunst een culturele dimensie geven.

dry techniek india5 dry techniek india2 dry techniek india1

Usha’s creatieve missie

Eenzaamheid bestrijden door kunst; dat is waar Usha zich met passie aan heeft gewijd. Vooral tijdens het begin van de coronaperiode, toen de wereld zich geïsoleerd voelde, werkte Usha aan een speciaal project bij Terra Arts Projects: Kunst tegenproject loneliness eenzaamheid.

“Mensen hebben een diepe behoefte om verbinding te maken met elkaar. Ze zoeken contact,” legt Usha uit. “Toch kan een eenvoudige verbinding soms een grote uitdaging blijken door verwachtingen en percepties. Iedereen heeft op bepaalde momenten in zijn leven pijn van eenzaamheid gevoeld. Sociaal netwerken voelt als een doolhof. Er zijn talloze verbindingen en onderlinge verbanden, waardoor het moeilijk is om erin te passen.”

In haar etsen probeert Usha dit verlangen naar verbondenheid uit te drukken. Ze gebruikt de hand als symbool voor contact en benadrukt daarmee de innerlijke nood die vaak gepaard gaat met eenzaamheid. Met haar kunstwerken biedt Usha een visuele en emotionele brug voor degenen die worstelen met deze gevoelens.

Muzen-project

muze van ushraTijdens haar tijd bij Terra Arts Projects werkte Usha aan een bijzonder project voor een vriendin die na een auto-ongeluk in een rolstoel belandde. Ze creëerde een drieluik dat het leven van haar vriendin weerspiegelt: van de stabiele beginperiode (naadloos), naar het moment waarop alles instortte (verscheurd), tot het huidige leven (herstel). “Op het muzen-project ben ik het meest trots, maar ook het andere project hoor,” besluit Usha.

Exposities

Usha exposeerde in Nederland op diverse locaties maar ook in India en Amerika. Ze neemt aan de groepsexposities in de Kunstgarage Franx. Aan het eind van het jaar staat een nieuwe expositie bij Artibrak in Voorburg op de agenda. Voor meer informatie over Usha Ramesh en haar werk, bekijk haar website. Usha nomineert graag Jacqueline Klos als een van de volgende in deze rubriek.

Foto’s: Ch van Gestel, Credits en copyrights Usha Ramesh

Overzicht Kunstenaar in Beeld

Alle Zoetermeerse kunstenaars die in onze vaste rubriek: ‘Kunstenaar in Beeld’, aan bod zijn gekomen kunt u hier terugvinden: Overzicht Kunstenaars in beeld.

-advertenties-

-goede doel-