Wethouder Véronique Frinking heeft vrijdag 24 januari de 500e laadpaal in Zoetermeer in gebruik genomen. De laadpaal staat aan het Plataanhout in Rokkeveen en is aangevraagd door buurtbewoners, die vanaf vandaag dicht bij huis hun elektrische auto kunnen laden.
Na de laadsessie van gemeentelijke auto maakte de wethouder nog een kort ritje door de buurt. Frinking: “Het is mooi dat steeds meer inwoners een laadpaal aanvragen, veel inwoners kunnen nu binnen 250 meter van de woning een elektrische auto opladen. En er is nog meer goed nieuws te melden, elektrisch opladen wordt dit jaar goedkoper in Zoetermeer: de prijs gaat van € 0,58 (inclusief BTW) naar 0,48 (inclusief BTW) per kwh.”
De laadpaal is geplaatst en wordt onderhouden door Equans, een bedrijf voor technische dienstverlening. Bij storingen krijgen zij automatisch een melding, waarna een monteur de laadpaal kan repareren.
500 laadpalen: mooi begin
De 500 laadpalen zijn niet het einddoel van de gemeente Zoetermeer, die ernaar streeft elk jaar tussen de 75 en 100 nieuwe laadpalen te installeren. Een woordvoerder van de gemeente legt uit: “Een auto staat gemiddeld 3,5 uur bij een laadpaal, maar hoeft meestal niet elke dag te laden. We zien vaak dat mensen uit één straat die gebruikmaken van dezelfde paal in een appgroepje afspraken maken over het laden.”
De auto moet na het laden verplaatst worden, zodat andere gebruikers ook de kans krijgen om op te laden. Vanaf 22 uur in de avond tot 8 uur de volgende ochtend mag een auto aan de paal blijven staan.
Grote belasting voor het stroomnet?
Een laadpaal heeft een stroomaansluiting nodig. Deze belast daarmee ook het stroomnet. Door proeven en onderzoeken te doen met ‘flexibel laden’ en ‘slim laden’ werkt de gemeente eraan om het effect hiervan te beperken.
Zo is het mogelijk om op piekmomenten de laadsnelheid deels terug te schroeven. Op deze manier wordt flexibel geladen en dit helpt om de beschikbare netcapaciteit optimaal te benutten en zo het elektriciteitsnet beter in balans te houden.
Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar slim laden. Dit betekent dat op een slimme manier beheerd wordt hoe een elektrische auto wordt opgeladen als hij wordt aangesloten op het elektriciteitsnet. Wanneer een auto ‘slim oplaadt’, ‘communiceert’ de oplader met de auto, de lader en het elektriciteitsbedrijf via dataverbindingen. Wanneer de stekker van de elektrische auto in het stopcontact gaat, stuurt de lader automatisch belangrijke gegevens naar de genoemde partijen zodat zij het opladen kunnen optimaliseren.
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!