Je recht niet gekregen? Vragen over juridische zaken? De Rechtswinkel Zoetermeer staat mensen bij met allerlei juridische vragen en problemen. Elke maand plaatsen we op Zoetermeer Actief een column van de Rechtswinkel, deze week over Kopen via internet.
Bij het spreekuur van de Rechtswinkel Zoetermeer kwam er een vrouw langs met een vraag over een tas die ze via internet had gekocht. Toen ze de tas thuis kreeg, zag ze dat deze veel groter was dan ze had gedacht. Bovendien viel de kleur heel erg tegen. Ze had gebeld met de webshop waar ze de tas had gekocht. De klantenservice gaf aan dat ze de tas terug kon sturen en dat ze het aankoopbedrag dan terug zou krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Cliënt stuurde de tas terug maar ze had nog steeds haar geld niet terug gekregen. Ze wachtte nu al drie weken op haar geld. Wat moest ze nu doen?
Voor dingen die je koopt via internet gelden speciale regels, andere regels dan wanneer je iets koopt in de winkel. Zo heb je bij een aankoop via internet bijna altijd het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen. Dit wordt de bedenktijd genoemd. Je hoeft ook geen redenen op te geven waarom je van de koop af wilt. Er zijn wel een paar uitzonderingen op deze bedenktijd. Denk bijvoorbeeld aan zaken die snel bederven zoals eten, zaken waarbij hygiëne een rol speelt zoals ondergoed of zaken die makkelijk gekopieerd kunnen worden zoals computerspelletjes. Die mag je niet terugsturen of er gelden extra voorwaarden, bijvoorbeeld dat ze niet uit de verzegelde verpakking gehaald mogen zijn.
Voor de tas van onze cliënt geldt dat ze deze gewoon mocht terugsturen. Daar deed de webshop dan ook niet moeilijk over. Maar als je gebruik maakt van je bedenktijd en het product dat je via internet hebt gekocht op tijd terugstuurt dan moet de webshop uiterlijk binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugstorten. En niet alleen het aankoopbedrag trouwens. Ook eventuele bezorgkosten moeten worden terug betaald. Je hoeft hierbij geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
De kosten voor het terugsturen van het product zijn wel voor jouw rekening. Tenminste, als de webshop dat duidelijk heeft aangegeven op haar website of in haar algemene voorwaarden. Als de webshop dat niet heeft gedaan, dan moet ze ook de kosten voor het terugsturen vergoeden.
Op grond van deze informatie hebben wij cliënte geadviseerd een mail te sturen naar de webshop met het dringende verzoek het geld alsnog zo spoedig mogelijk aan haar terug te storten. Cliënte gaf aan dat ze het wel moeilijk vond om zo’n brief op te stellen. De rechtswinkel helpt niet met het opstellen van brieven, daar is meestal onvoldoende tijd voor. Andere cliënten moeten dan te lang wachten voor ze aan de beurt zijn. In dit geval hebben we cliënte verwezen naar de website www.consuwijzer.nl. Daar zijn heel veel voorbeeldbrieven te vinden. Zo ook voor de situatie van cliënt. Jammer genoeg horen wij bijna nooit hoe een zaak afloopt maar we hopen dat cliënt haar geld inmiddels terug heeft!
Heeft u vragen over Kopen via internet? Kom dan naar het spreekuur van de Rechtswinkel Zoetermeer. Zij proberen u dan verder te helpen met een gratis juridisch advies.
Het spreekuur is wekelijks op vrijdagavond in het Stadhuis-Forum vanaf 19:30 uur. U kunt binnenlopen tot 20:00 uur. De rechtswinkel sluit als iedereen is geholpen.
De Rechtswinkel Zoetermeer geeft eerste hulp bij juridische vragen en problemen. De rechtswinkeliers zijn afgestudeerde juristen, zij werken vrijwillig bij de rechtswinkel. Zij kunnen advies geven en praktische tips, maar voeren geen procedures.