Museum De Voorde trekt te weinig bezoekers, het museum heeft hierover zelf een verbeterplan opgesteld en is op zoek naar fondsen en investeerders om meer inkomsten te krijgen. Het probleem speelt al sinds de oplevering in 2019, blijkt uit nu vrij gegeven memo’s en rapporten.
In november 2019 werd de raad voor het eerst geïnformeerd over de tegenvallende bezoekerscijfers van De Voorde. Het museum opende in april 2019 en zou naar verwachting 25.000 bezoekers per jaar trekken. Het eerste jaar, 2019 werd echter afgesloten met rond de 10.000 bezoekers en een begrotingstekort van ongeveer 90.000 euro. De memo’s aan de raad over de tegenvallende bezoekersaantallen van het museum werden niet openbaar gemaakt, om de belangen van het museum niet te schaden en hun zoektocht naar fondsen en investeerders niet te bemoeilijken.
Verbeterplan
De Voorde heeft aangegeven dat er verschillende oorzaken zijn voor de tegenvallende bezoekersaantallen. De bezoekers van het museum bestaan normaal voor 15% uit toevallige passanten, dit werd niet gehaald omdat het museum door de verbouwing en sloop van Markt 10 minder goed bereikbaar was. Ook een terras op het Marktplein kon niet worden gerealiseerd door deze werkzaamheden. Het museum heeft na het eerste jaar de personeelslasten naar beneden gebracht. Zij dienden een verbeterplan in met een loopduur van 4 jaar om meer bezoekers te halen en de inkomsten op orde te krijgen.
Het college was echter niet overtuigd van de haalbaarheid van het verbeterplan en heeft bureau LAgroup opdracht gegeven om een second opinion uit te voeren.
Inzetten op Verbinding
De Voorde wil vooral inzetten op 'Maatschappelijke Verbinding', één van de taken van het museum. Dit is echter volgens de LAgroup niet de manier om meer bezoekers te krijgen en de exploitatie rond te krijgen. Door de coronacrisis en de sluiting van het museum voor een groot deel van 2020 was het niet mogelijk om een duidelijk beeld te krijgen van de verbeteringen.
LAgroup meldt in het rapport ‘Second opinion verbeterplan Museum De Voorde’ dat het museum weinig bovenregionale aantrekkingskracht heeft. Het museum richt zich vanuit de doelstelling ‘verbinden’ vooral op de veelal lastig naar musea te krijgen doelgroepen van met name jongeren van 12 – 18 jaar en in wat mindere mate de groep jongvolwassenen. Deze keuze draagt volgens LAgroup echter niet bij aan de kansen op het vergroten van het publieksbereik. Er zijn wel aansprekende ideeën bij het museum om de jongeren te trekken, bijvoorbeeld het naar het museum halen van kickbokskampioen Rico Verhoeven of het organiseren van publieksactiviteiten tijdens koopavonden. Dit is echter, mede door de coronacrisis, nog niet gebeurd.
Een aanbeveling van LAgroup is om de entree te verplaatsen naar het Stadhuisplein, hier is nu een ruimte die verhuurd kan worden. Verplaatsen van de entree, horeca en winkel kan De Voorde 1.000 tot 2.000 extra bezoekers per jaar opleveren.
Slotconclusie van LAgroup is dat het museum zich nog in de startup fase bevindt en tijd nodig heeft om te experimenteren en de juiste strategie te vinden.
Samenwerken met Videogame Museum
Samenwerking met andere partners in de stad, zoals het Videogame Museum, zou De Voorde ook meer bezoekers en een stabiele financiële positie kunnen opleveren. Gesprekken hierover met de belanghebbenden en de gemeente zijn in volle gang.
Wethouder Paalvast: “Een doel van het museum in de binnenstad was de rol van publiekstrekker, het museum zou zo meer bezoekers naar het Stadshart trekken. Deze doelstelling is niet gehaald. We willen de museale functie wel behouden voor Zoetermeer en zijn in overleg met het Game Museum over een mogelijke samenwerking. Het Game Museum haalt een bovengemiddeld aantal bezoekers, maar heeft nog geen accreditatie als museum.”
De wethouder wil in april de gemeenteraad verder informeren over de plannen en mogelijkheden voor museum De Voorde.
Lees ook: Meer-tijd-voor-onderzoek-samenwerking-musea
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!