Het leek op en rond sportpark FC Zoetermeer op zaterdag 7 augustus even meer op Hollywood dan op een voetbalvereniging. Meters dikke kabels, camera’s, spotlights en een sterrencast. Om stipt half zeven ‘s morgens stapte een volledige filmcrew de kantine binnen.
Producers, setdressers, kabeldragers, lichtmannen, visagie, catering, een coronamanager, het was een drukte van jewelste. Binnen een mum van tijd was de kantine omgebouwd tot een heuse filmset. FC Zoetermeer fungeerde namelijk als locatie voor de opnames van de nieuwe landelijke campagne NIX18. Al maanden geleden was FC Zoetermeer, als FC VERS-vereniging van de KNVB, benaderd door een Amsterdams productiebedrijf in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het draaien van de nieuwe reclamecampagne NIX18.
Niet het minste debuut voor de eigen FC Zoetermeer sterrencast zou je zeggen. Amin, Jayden, Tristan, Amar en Bram van de nieuwe JO15-1 hadden geen spatje plankenkoorts en speelden de sterren van het doek. Nadat de jongens in de visagie waren geweest startten de opnames van de eerste scènes. Als volleerd acteurs volgden zij de aanwijzingen van de regisseur en volgens een strak draaiboek werden één voor één alle scènes gedraaid met daarin de FCZ-spelers in de hoofdrol, geflankeerd door een aantal figuranten van een castingbureau.
Het was een belevenis voor iedereen. Met wachten, tussendoor een beetje voetballen, Olympische Spelen kijken in de bestuurskamer, dan weer volledige concentratie op de set, take one, two, three, en tussen de middag een fantastische lunch, verzorgd door een cateringbedrijf. Na een lange, intensieve dag vol indrukken -terwijl de crew de kabels, lampen, camera’s, en rekwisieten opruimden- kregen de jonge acteurs als dank namens FC Zoetermeer en het productieteam een tas vol mooie cadeaus, waaronder o.a. een Puma bal en een Bol.com cadeaubon. Uiteindelijk was om kwart voor acht ‘s avonds iedereen weg en was het sportpark weer gewoon een voetbalvereniging.
Het is nog even wachten totdat de campagne wordt gelanceerd. Dat zal naar schatting nog deze maand zijn. Vanaf dan is de campagne te zien op landelijke tv en zal hij worden gedeeld binnen alle sportverenigingen in Nederland.
Foto: vlnr: Amin, Jayden, Tristan, Amar en Bram; Redactie FC Zoetermeer