Bij het versturen van uitkeringsspecificaties naar 169 klanten van de sociale dienst van de gemeente is een fout gemaakt waardoor klantgegevens bij andere mensen terecht kwamen. De helft van de klanten kreeg géén specificatie, de andere helft kreeg ook de specificatie van een andere klant.

bankpas en toetsenbordEen externe drukkerij verzorgt voor de gemeente het printen en verzenden van de specificaties. Bij het printen hiervan is een fout gemaakt waardoor er dubbelzijdig werd geprint, met op elke zijde een andere klant.
De klanten die een dubbele specificatie kregen, ontvingen zodoende de NAW-gegevens, het BSN, het cliëntnummer, het dossiernummer, de periode en de regeling waar de specificatie betrekking heeft, de specificatie van de betaling en het rekeningnummer van de klant.

 

Het datalek

De uitkeringsspecificatie is op vrijdag 30 juli verzonden naar de 169 klanten. Toen duidelijk werd dat hiermee cliëntgegevens op straat kwamen te liggen, is het datalek direct gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Op 6 augustus is naar alle klanten een brief gestuurd met uitleg en de juiste specificatie. In de brief een excuus voor het datalek en de vraag aan klanten die andermans 

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

hebben ontvangen om deze gegevens te vernietigen.
Burgemeester Bezuijen meldt in een brief aan de raad: “Het is pijnlijk en vervelend dat persoonsgegevens van burgers op deze manier terecht zijn gekomen bij andere burgers. Bescherming van persoonsgegevens staat hoog op de agenda van het college en het college blijft zich hiervoor inzetten.”
De gemeente zegt dat ze maatregelen zullen nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

 

-advertenties-

-goede doel-