De wachttijd voor het in behandeling nemen van een Wmo melding bij de gemeente is opgelopen tot 16 weken. Het afhandelen van een melding mag maximaal 8 weken duren, de gemeente Zoetermeer gaat hier dus ruimschoots overheen.
Via de Wet maatschappelijke ondersteuning wordt ondersteuning geregeld voor mensen, zoals thuiszorg, aanpassingen in huis of een scootmobiel. Bij de gemeente komen er tussen de 100 en 200 aanvragen per week binnen, de druk op de Wmo wordt ook verhoogd door structurele onderbezetting. Door krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om voldoende medewerkers te krijgen, waardoor de werkdruk erg hoog is.
In heel Nederland loopt zowel het aantal Wmo-meldingen als het tekort aan Wmo consulenten op. De gemeente Zoetermeer probeert de wachttijd bij de Wmo te verminderen door meer meldingen telefonisch af te handelen en de komst van inZet. Door inZet komen er structureel minder nieuwe meldingen voor begeleiding en dagbesteding binnen bij de gemeente
Om de achterstand in te lopen wordt alle beschikbare capaciteit in het Wmo team zo veel mogelijk ingezet voor het afhandelen van meldingen. Ook zet de Wmo in op de werving van extra medewerkers om te helpen met het inlopen van de achterstanden. Tijdelijk zal het Wmo-team op een andere manier gaan werken, in kleine teams per ‘product’ (bv hulp bij het huishouden, woningaanpassingen, etc.). Daardoor kunnen meldingen gerichter verdeeld worden. Op de lange termijn is deze werkwijze minder goed, omdat een melding minder integraal wordt bekeken. Daarom is deze werkwijze tijdelijk zolang het nodig is om de achterstanden in te lopen.
Het streven is dat de achterstanden voor de zomer ingelopen zijn.
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!