De Mandelabrug, die de wijk Rokkeveen verbindt met de rest van Zoetermeer is niet veilig en daarom per direct gesloten op last van de burgemeester. De brug is 30 jaar oud en kreeg al last van ouderdomsverschijnselen. Twee rapporten van externe adviesbureaus geven aan dat de Nelson Mandelabrug niet veilig is voor gebruik.
De adviesbureaus kunnen geen uitspraak doen over hoe acuut de situatie is, maar het college besloot geen enkel risico te nemen en de brug per direct te sluiten voor voetgangers en fietsers. De sluiting ging onmiddellijk na het bekend maken van het bericht in, om 20.00 uur vrijdagavond 2 december. In het uiterste geval zou dit kunnen betekenen dat de brug kan instorten, als de scheurtjes groter worden.
Dit betekent voor de gebruikers van de brug dat het NS station dat in het midden van de brug ligt niet meer gebruikt kan worden en ook Randstadrailhalte Driemanspolder is per direct gesloten.
Verkeer kan nog wel onder de brug door, het stadsbestuur vindt de overlast van het afsluiten van de wegen en sporen niet opwegen tegen de risico’s die er nu lijken te zijn.
Alternatieven voor de Mandelabrug
Fietsers en wandelaars kunnen de komende tijd niet meer gebruikmaken van deze oversteek tussen Rokkeveen en de rest van Zoetermeer. Zij kunnen via de Balijbrug of de Eerste Stationsstraat naar de overkant.
De komende weken rijden er bussen om voetgangers naar de andere kant van de brug te brengen.
Treinreizigers kunnen nu de sprinter pakken bij de stations Zoetermeer-Oost en Lansingerland-Zoetermeer, de trein zal niet meer stoppen op station Zoetermeer.
Ook de Randstadrail zal niet meer stoppen bij halte Driemanspolder, reizigers kunnen een halte eerder uitstappen bij Meerzicht, of een halte later bij Delftsewallen.
Scheurtjes al in februari geconstateerd
In februari dit jaar werden de scheurtjes bij de steunpunten ontdekt. Toen was dit volgens de onderzoekers nog geen gevaar voor de veiligheid, de scheurtjes zouden snel gerepareerd worden met een ondersteuningsconstructie en nieuwe kitvoegen. Er werd ook meetapparatuur geïnstalleerd om problemen te registeren.
Gespecialiseerde adviesbureaus onderzochten intussen de scheurvorming en pakten de constructieberekeningen er bij van de bouw in 1989. Bij doorrekening van de constructie bleek dat de brug helemaal niet veilig was. “De brug is veel te zwaar voor de ondersteuning. Dit is heel slecht nieuws", aldus wethouder Marijke van der Meer (openbare ruimte).
De scheurtjes zijn volgens de onderzoekers te diep om de brug nog veilig te kunnen gebruiken. Het onderzoek wijst niet uit hoe lang dit al het geval is, of hoe acuut het gevaar is. Toch besloot het gemeentebestuur om de brug per direct te sluiten om elk risico te vermijden.
‘Het is niet uit te sluiten dat de tandconstructies kunnen bezwijken. Het bezwijken van een tandconstructie leidt direct tot het instorten van de desbetreffende overspanning. Dit is niet acceptabel. Wij adviseren per direct maatregelen te treffen', aldus het adviesbureau.
Spoedonderzoek
Een spoedonderzoek van experts van Rijkswaterstaat moet over een week meer duidelijkheid bieden over de ernst van de situatie. Tot die tijd blijven de brug, station Zoetermeer en de RandstadRailhalte gesloten. Er is een kans dat de A12 die onder de brug doorloopt ook moet worden afgesloten.
Lees ook: