DCIM\100MEDIA\DJI_0109.JPGHet Zoetermeerse college, Rijkswaterstaat, ProRail en alle deskundigen zijn er de afgelopen weken vrijwel continu mee bezig geweest, maar zij hebben voor de Zoetermeerder goed nieuws te melden: de Mandelabrug is waarschijnlijk vanaf half januari weer te gebruiken.

Volgens verantwoordelijk wethouder Marijke van der Meer wordt hiermee echt een huzarenstukje geleverd: “Het is echt onvoorstelbaar wat er op dit moment gebeurt. Waar normaal 2 jaar gerekend en gepland wordt, doen wij nu in 6 weken. Er werken heel veel mensen aan mee, die alles op alles zetten om dit zo snel mogelijk op te lossen. Twee ingenieursbureaus hebben hun agenda volledig leeg geveegd en zijn vol bezig met het oplossen van de problemen rond de brug.”

De oplossing die nu op tafel ligt, combineert verschillende plannen. Het deel van de brug boven de A12 levert op dit moment het grootste gevaar op en moet zo snel mogelijk weg. Maar boven het spoor blijft de brug voorlopig staan, met ondersteuning. Van der Meer: “Als we daar de hele brug weg zouden halen dan kunnen er heel lang geen treinen rijden omdat de bovenleiding in de brug zit. Dus dit is echt een geweldige combi-oplossing!”

De scheurtjes in de brug zijn nog niet verergerd in de afgelopen twee weken sinds de monitoring werd geplaatst. Eerder adviseerde Rijkswaterstaat 1 januari als deadline voor maatregelen omdat de scheuren temperatuurgevoelig zijn. Rijkswaterstaat acht nu 15 januari 2023 mogelijk als uiterste deadline voor het nemen van maatregelen, mits de brug continu wordt gemonitord en het calamiteitenplan van kracht blijft.

 plan mandelabrug

Deel weg, deel blijft

Het brugdeel over de Rijksweg A12 verdwijnt in zijn geheel, dus inclusief de glazen overkapping. De brugdelen over het spoor en de Zuidweg krijgen ondersteuning en worden daardoor gestabiliseerd. De entrees aan weerszijden van de brug blijven voorlopig staan en ook de liften en roltrappen kunnen dan weer gebruikt worden.

Om de brugdelen die over de A12 liggen te verwijderen, wordt de Rijksweg enkele dagen volledig afgesloten. Projectmanager Mandelabrug Dennis Dierikx: “We hopen dit te kunnen doen in de kerstvakantie, dat zorgt voor de minste overlast. De A12 zal volledig dicht moeten om de brugdelen te verwijderen en het verkeer wordt dan omgeleid via andere rijkswegen.” Dit deel van de brug wordt, inclusief glazen overkapping geheel opgetild en verplaatst naar een naastgelegen stuk groen langs de A12. Daar wordt het brugdeel uit elkaar gehaald en afgevoerd.

Als de oude brugdelen zijn verwijderd, komt over de A12 een noodbrug, die zal rusten op bestaande kolommen, die dit gewicht goed kunnen dragen volgens de adviseurs.
De rest van de brug wordt ondersteund door een staalconstructie, die op ongeveer 3 meter van de huidige kolommen worden geplaatst. De staalconstructie krijgt een verankering met heipalen die in de grond worden geboord. Deze constructie zal ongeveer 50% van het gewicht van de liggers overnemen. Dierikx: “Mocht een nok van de oude constructie dan alsnog bezwijken, dan wordt het gewicht van de ligger overgenomen door de nieuwe ondersteuningsconstructie.”
Aannemerscombinatie Savera is de uitvoerende partij. Deze week wordt gestart met de inrichting van de bouwplaats en vervolgen de werkzaamheden in en om de brug. Ook zullen de eerste afzettingen van de Zuidweg en busbanen zichtbaar worden, uitgezonderd de Rijksweg A12.

 

Glazen kap

De glazen kap verdwijnt in ieder geval over de A12, bij de andere brugdelen blijft de kap mogelijk voorlopig staan. Dierikx: “Dit is afhankelijk van berekeningen met betrekking tot de windbelasting. We kunnen nu nog niet met zekerheid zeggen of de kap blijft staan of niet.”

De verwijderde constructie van het deel van de karakteristieke glazen kap wordt zover mogelijk opgeslagen voor hergebruik. Dit geldt ook voor het metalen kunstwerk. Wethouder Van der Meer: “Wie de brug nog in volle glorie wil zien of een foto wil maken, moet opschieten: deze week wordt al begonnen met het verwijderen ervan. Maar we zullen de delen van de brug die verwijderd worden, opslaan en zoveel mogelijk behouden.”

 

Toekomst van de brug

Wethouder Marijke van der Meer (Openbare Ruimte): “Met deze veiligheidsmaatregelen kunnen we de brug gelukkig nog een paar jaren gebruiken. Dat geeft ons tijd om de bestaande plannen voor een nieuwe brug samen met de ontwikkeling van het gebied verder uit te werken.”

De toekomst van de Mandelabrug is onzeker: mogelijk kunnen delen van de brug nog gebruikt worden in de plannen voor het nieuwe Entree gebied. Wethouder Van der Meer: “Onze eerste prioriteit is nu de veiligheid van de brug en zijn gebruikers. Ik krijg ook van veel mensen de vraag wat dit allemaal gaat kosten. We hebben geen idee! Natuurlijk gaat dit veel geld kosten, maar het moet eerst opgelost worden op een goede manier, daarna gaan we wel weer over de financiële afwikkeling nadenken.”

In de plannen voor de Entree is wel rekening gehouden met een nieuwe brug.

 

Nelson Mandelabrug blijft voorlopig gesloten

Fietsers en voetgangers hebben nu geen toegang tot de brug vanwege de werkzaamheden. Ook blijft treinstation Zoetermeer onbereikbaar evenals tramhalte Driemanspolder en bushalte Mandelabrug. Er is vervangend vervoer voor reizigers naar station Zoetermeer-Oost. Op de website www.zoetermeer.nl/mandelabrug  is steeds de actuele situatie te volgen. Hier komt ook informatie te staan over afsluitingen en omleidingen.

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

-advertenties-

-goede doel-