De reparatie aan de Nelson Mandelabrug, waarbij een ondersteuningsconstructie wordt geplaatst, gaat langer duren, maar de gemeente hoopt toch dat de brug eind januari weer gebruikt kan worden. Stalen palen die diep in de grond worden geschroefd zullen het grootste gedeelte van het gewicht overnemen.
Deze manier van ondersteunen wordt ook wel ‘onderstempeling’ genoemd. De brugdelen boven de Zuidweg en het NS-spoor zullen ondersteund worden door de stalen palen (1), waarop een stalen balk komt te liggen (2). Tussen de balk en de brugliggers komen een soort krikken (zogenaamde vijzels), die heel strak tussen de brugliggers en de balk worden vastgezet, waardoor een groot deel van het gewicht van de liggers door de ondersteuning wordt overgenomen (3). Tussen de balk en de pilaren van de bestaande brug wordt een verbinding gemaakt zodat het geheel voldoende stabiel wordt om de komende jaren de brug te kunnen dragen (4).
Het brugdeel boven de RandstadRail is een stuk korter dan de andere brugdelen, en daardoor ook lichter. Ondersteuning is hier naar verwachting niet nodig. Het brugdeel wordt wel heel goed in de gaten gehouden.
Als de brug over drie of vier jaar gerenoveerd wordt als onderdeel van de nieuwe ontwikkeling van het stationsgebied, is het waarschijnlijk mogelijk dat deze constructie gebruikt kan worden.
Afwerken noodbrug
Omdat de noodbrug boven op de vloer van de overgebleven delen van de Nelson Mandelabrug is geplaatst, is deze een stuk hoger. Voor de voetgangers wordt daarom een kleine trap geplaatst. Voor de fietsers, gehandicapten, en voetgangers met rollators en kinderwagens wordt aan beide kanten van de noodbrug een lange hellingbaan gebouwd.
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!