De gemeente Zoetermeer gaat verbeteringen doorvoeren over hoe de gemeente met contracten omgaat die ze aangaat met ondernemers in de stad. Dat heeft de gemeenteraad besloten naar aanleiding van een motie van GroenLinks in de raadsvergadering van 11 maart. Met deze opdracht aan de gemeente wil GroenLinks bereiken dat financiële risico’s in de toekomst kleiner worden en voorkomen dat er geld verloren gaat.
De aanleiding voor deze motie was het faillissement van Facility Point (FPM), de beheerder van een bedrijfspand waar ondernemers kantoorruimte kunnen huren. Het failliet gaan kost de gemeente 7 ton. Dat had niet gehoeven als Zoetermeer beter was omgegaan met het contract met die organisatie. Voor GroenLinks was dit een reden om de gemeente de opdracht te geven om nog eens goed te kijken wat er beter kan en moet bij het aangaan van contracten. Ook wordt gekeken naar het toezicht dat het college van burgemeester en wethouders daarbij geeft, want het college is uiteindelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk van de ambtenaren.
Politieke doodzonde
Daarnaast had het college verzuimd om de raad op tijd te informeren over de situatie rond FPM, en dat is ook niet zoals het hoort, in de politiek zelfs een ‘doodzonde’. De raad deelde daarom een ‘gele kaart’ uit aan het college met steun van GroenLinks. Maar omdat GroenLinks het ook belangrijk vindt dat er naar de toekomst gekeken wordt, diende de fractie zelf een motie in over een onderzoek en verbeteringen op dit gebied. Voor de zomer zal het college nu aan de raad terug melden welke verbeterpunten op welke manier zullen worden doorgevoerd. De fractie is blij met dit resultaat.
Meer Politiek nieuws: Politiek nieuws