De LHN draagt ouderen en inwoners met een mobiliteitsbeperking, in welke mate dan ook, een warm hart toe. Op 25 mei 2010 heeft de raad een besluit genomen over het: ‘uitvoeringskrediet voor toegankelijke bushaltes in Zoetermeer’ (voorstel 090800, DM-nr. 2009/24870). De samenvatting vermeldt ondermeer: Voor velen van hen is het gebruik van het openbaar vervoer moeilijk of zelfs onmogelijk. Toegankelijk openbaar vervoer, in de vorm van opgehoogde haltes waardoor een gelijkvloerse instap ontstaat, kan een goede oplossing zijn voor hun mobiliteitsbehoefte (….) In de Nota Mobiliteit is de intentie neergelegd dat in 2010 het openbaar vervoer over de weg zoveel mogelijk toegankelijk is voor mensen met een handicap. Om te voldoen aan deze algemene doelstelling is het noodzakelijk de haltes te laten voldoen aan de basiscriteria van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Naar aanleiding hiervan en van een concrete situatie aan de Bijdorplaan heeft de LHN de volgende vragen, ex art. 37 van het RvO, aan het college.
In genoemd voorstel staat dat Zoetermeer voornemens is om alle bestaande haltes binnen één project te reconstrueren. Wat is de stand van zaken van de uitvoering?
Op de Bijdorplaan is een halte die vooral wordt gebruikt door ouderen uit omliggende wooncomplexen. Er is een bankje, maar van bescherming tegen weer en wind is geen sprake. Wordt ook deze halte als hierboven bedoeld aangepast en zo ja, wanneer?
Als dat niet zo is, is het college dan bereid deze halte met tenminste een Abri te laten realiseren vooral voor de ouderen?
Als de halte buiten bovenbedoelde herstructurering valt, is het college dan bereid om deze direct of op geplande termijn aan te passen aan de basiscriteria van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu?
Kan voor de uitvoering alsnog een beroep worden gedaan op financiering vanuit Haaglanden?
Tekst: Bert Broekman