BMO in de klas figuur2

Hoe werkt het bedienen van een toetsenbord met behulp van mijn mond?

Naar aanleiding van een bezoek aan de TUDelft – waar de kinderen van de groepen 3 – 8 van de Meester Verwersschool een ‘college’ kregen over biomedisch ontwerpen – zijn de scholieren nu ook in de klas aan de slag gegaan. Want: hoe moet je een toetsenbord van een computer bedienen wanneer je geen armen hebt? Dat kinderen reuze vindingrijk en inventief zijn behoeft geen verdere toelichting.

Biomedisch ontwerpen betekent – heel kort door de bocht – dat een ontwerper producten bedenkt voor mensen met een lichamelijke handicap. Bijvoorbeeld hulpmiddelen voor mensen met een spierziekte die onvoldoende kracht kunnen ontwikkelen om bepaalde handelingen nog zelfstandig uit te voeren. De kinderen van de groepen 3 – 8 van de Meester Verwersschool uit Zoetermeer hebben hierover onlangs een college gevolgd bij de TUDelft. Dit college was volledig afgestemd op de leeftijdsgroep en had onder meer als doel jonge kinderen bekend te maken met techniek en wetenschap.

BMO in de klas figuur1 BMO in de klas figuur3
Kan ik ook een toetsenbord met mijn neus bedienen? Aan den lijve ondervinden hoe het is om alles met één hand te moeten doen…

Verder in de klas

Maar het college was niet vrijblijvend. Inmiddels zijn de kinderen in de klas hard aan de gang gegaan om het geleerde toe te passen bij het (op papier) ontwikkelen van een eigen product. Eén opdracht was bijvoorbeeld om een hulpmiddel te bedenken voor mensen die geen armen hebben maar toch het toetsenbord van een computer willen bedienen.

Sommige kinderen grepen direct naar een vel papier om rolstoelen met hulparmen, volledige robots of anderszins te visualiseren. Andere kinderen gingen eerst proberen wat het nu is: zonder armen typen. Zou je neus wellicht een geschikt hulpmiddel zijn om de toetsen te bedienen? De kinderen van Juf Ineke (groep 3/4/5) konden bovendien profiteren van de hulp van een Zoetermeersbedrijf – Shannon Electronics – waar onlangs een hulpmiddel is geïntroduceerd dat voldoet aan de opdrachtbeschrijving.

“De kinderen zijn reuze enthousiast” vertelt juf Ineke. “Het is bovendien erg leuk om te zien hoe ze door deze opdracht kennis vergaren over zowel het menselijk lichaam, de mogelijkheden en beperkingen hiervan en over de manier waarop je bepaalde problemen gestructureerd kunt oplossen.”

 

-advertenties-

-goede doel-