Zoetermeer verkeert in een goede financiële conditie. Wethouder Edo Haan van financiën kan dan ook met een gerust hart het stokje overdragen aan het nieuwe college aan het eind van zijn periode als wethouder. Haan waakte voor Zoetermeer 12 jaar lang over het huishoudboekje en is er trots op dat Zoetermeer er nu goed voor staat.

pers-Edo-Haan-1Edo Haan, wethouder Financiën: “Ik ben trots dat Zoetermeer de afgelopen jaren financieel gezond is gebleven, ondanks het economisch slechte weer. Dat ging helaas niet zonder bezuinigingen, maar daardoor komt de gemeente gezond uit de crisis. Het operationele resultaat van de gemeente in 2013 is positief. Daarnaast vormt de goede vermogenspositie een stevige basis voor de toekomstige uitgaven, zoals bijvoorbeeld het groot onderhoud aan de riolering of het vervangen van schoolgebouwen. Deze jaarrekening is voor mij een mooie afsluiting van deze collegeperiode. De accountantsverklaring getuigt van degelijk financieel begrotingsbeleid.”

Het jaar 2013 sluit met een negatief resultaat van 1,5 miljoen euro. Dit tekort wordt veroorzaakt door een aantal eenmalige en bijzondere kosten en afboekingen. Het operationele resultaat van de bedrijfsvoering laat een overschot zien van ruim € 3 miljoen (één procent van de totale begroting). De accountant geeft daarnaast in de goedkeuringsverklaring aan, dat de gemeente een prima vermogenspositie heeft.

De belangrijkste posten die het negatieve resultaat veroorzaken hebben te maken met de verkoop van Aquapark ’t Keerpunt en personeelsmaatregelen. De verkoop van het zwembad levert uiteraard geld op en zorgt ook voor structurele besparingen (ruim 700.000 euro minder uitgaven per jaar). De boekwaarde ligt echter hoger dan de opbrengst en wordt nu eenmalig afgeboekt. Daarnaast zijn er personeelskosten gemoeid met het terugbrengen van het aantal ambtenaren in 2013.

Het geheim van Zoetermeer

Wat is dan het geheim van Zoetermeer? Hoe komt het dat Zoetermeer het huishoudboekje wél kloppend krijgt zonder diep in de rode cijfers te belanden? Edo Haan: “We zijn op tijd begonnen met bezuinigen en ook de reserves zijn op orde. Zoetermeer heeft steeds de eenmalige inkomsten gescheiden van de vaste inkomsten. Dan heb je niet opeens een gat als er eenmalige inkomsten wegvallen”.

Resultaten in 2013

bezuinigingenDe crisis laat zich nog voelen. Eind 2013 waren er ruim 6000 Zoetermeerders werkloos, er gingen per saldo zo’n 500 banen verloren. Grondverkopen bleven achter bij de verwachtingen. Meer huishoudens maakten gebruik van de ZoetermeerPas, het gebruik ging van 7.000 naar 10.000 huishoudens. Er waren ook positieve resultaten. De gemeente wist meer dan 500 mensen uit de bijstand naar werk te begeleiden. Onder meer door vestiging of uitbreiding van bedrijven zoals Ortec, Ipse de Bruggen, Dunea en Primark ontstonden 1000 nieuwe banen en de Innovatiefabriek met vier HBO ICT-opleidingen opende haar deuren. Het nieuwe Ondernemershuis Ter Zake ging in bedrijf, net als het naastgelegen Werkplein.

In Buytenwegh ging de stadsmarshall diverse leefbaarheidsproblemen te lijf. Bewoners, hondenbezitters en politie werken samen voor een veilige wijk in WAS-teams en in project Waaks! Ruim 3.000 kinderen waren actief in de wijksportverenigingen, mede dankzij de inzet van bijna twintig combinatiefunctionarissen. Het stadsmuseum ging een samenwerking aan met de stadsmusea van Den Haag en Rotterdam. De concentraties fijnstof en stikstofdioxide in de stad daalden wederom. Het totale afvalaanbod nam af, en daarmee ook de kosten van afvalverwerking. Eenzame ouderen worden actief benaderd.

Park Palenstein wordt aangelegd, het burgemeester Wegstapelplein werd heringericht en de burgemeester Waaijerbrug voor fietsers werd geopend. De lage rentestand zorgde ervoor dat de gemeente goedkoop kon lenen.

Er lijkt licht te gloren voor de komende jaren: eind 2013 daalde het aantal uitkeringen licht, en daalde het aantal te koop staande woningen. Ook lijken er geen nieuwe rijksbezuinigingen in zicht.

Decentralisaties

Vanaf 2015 krijgen de gemeenten de verantwoordelijkheid voor veel taken op het gebied van zorg (een deel van de huidige Awbz), de jeugdzorg en de arbeidsparticipatie. Tegelijkertijd geeft het rijk lagere budgetten voor deze taken mee dan vroeger. Gemeenten moeten deze taken dus efficiënt en slim organiseren, zodat bewoners kunnen blijven rekenen op toegankelijke en adequate zorg en ondersteuning.

Dinsdag 10 juni 2014 bespreekt de nieuwe gemeenteraad de jaarstukken van 2013 tijdens het Resultatendebat.

-advertenties-

-goede doel-