ZozoetermeerZó!Zoetermeer stelde schriftelijke vragen aan het college over de huishoudelijke hulp. Hieronder kunt u de vragen van Zó! lezen, in de pdf bijlage onder aan de pagina vindt u de antwoorden van het college.

 

Zoetermeer, 09 – 12 – 2012

Geacht college

In de afgelopen periode is onder andere het volgende gebeurd:

19 november 2012

De gemeenteraad heeft in november besloten over bezuinigingen en lastenverhogingen die in 2013 worden doorgevoerd bij de verstrekking van individuele voorzieningen in het kader van de Wmo. Daarbij is besloten dat vanaf 1 juli 2013 aan de cliënten de volledige kostprijs van de huishoudelijke hulp wordt aangehouden voor het tarief van de eigen bijdragen. Voor cliënten die nog niet het wettelijk maximum betalen betekent dat, dat het tarief voor de huishoudelijke hulp sterk stijgt. Het betekent ook dat cliënten bij verschillende aanbieders verschillende tarieven voor de eigen bijdrage moeten gaan betalen.

22 november 2012

Het college heeft via een bestuurlijke aanbestedingsprocedure afspraken gemaakt met 10 aanbieders van huishoudelijke hulp. De raad ontving op 22 november 2012 hierover een memo.  Met de aanbieders zijn prijsafspraken gemaakt. De prijsafspraken staan niet in het memo, maar het is duidelijk dat de Vierstroom de duurste aanbieder is. Nieuwe cliënten worden niet meer naar de Vierstroom verwezen en als een hulp van de Vierstroom door natuurlijk verloop stopt bij een cliënt dan moet de cliënt naar een andere aanbieder.

begin december 2012

De cliënten van de Wmo ontvangen een schrijven van de gemeente over de nieuwe contracten. Daarin staat dat alle huidige aanbieders doorgaan en dat overstappen naar een ander dus niet hoeft: ‘U mag als u dat wilt over stappen naar één van de nieuwe zorgaanbieders, maar u mag ook gewoon bij uw huidige zorgaanbieder blijven.’ Vervolgens worden de 10 organisaties genoemd en daaronder staat: ‘Bij Vierstroom worden geen nieuwe klanten aangemeld. Als u nu al hulp heeft van Vierstroom verandert er voor u niets.’ Wij hebben hierover de volgende vragen:

1) De kostprijs van de huishoudelijke hulp voor de gemeente, wordt vanaf juli 2013 ook het tarief voor de eigen bijdrage van de cliënten. Momenteel (2012) betalen de cliënten allemaal 13,40 euro per uur. Gezien de minimumtarieven die bij de aanbesteding zijn gebruikt, stijgen die tarieven sterk en sommige tarieven zullen in de buurt van een verdubbeling uitkomen. De kostprijzen/tarieven van de organisaties zijn niet allemaal hetzelfde (in ieder geval wijkt de Vierstroom af). Wat zijn de kostprijzen/tarieven van de 10 organisaties voor huishoudelijke hulp categorie 1, 2 en 3 geworden?

2) De cliënten die momenteel hulp hebben, wordt een overstap naar een andere aanbieder aangeboden. Cliënten die momenteel niet zo tevreden zijn zullen dat doen. Maar in de brief staat niets over de wijzigingen in de tarieven per juli en dat het per aanbieder kan verschillen wat er aan eigen bijdrage betaald moet worden. Cliënten die nu overstappen komen er wellicht over een half jaar achter dat ze naar een duurdere aanbieder zijn gegaan.

2.a: Waarom staat er in de brief naar de cliënten niets over de wijzigingen in de tarieven? Wij gaan ervan uit dat het college weet dat veranderen van hulp door veel cliënten als vervelend wordt ervaren. 2.b: Is het college het met ons eens dat mensen die nu kiezen voor een andere aanbieder nu al moeten weten dat het in juli financieel verschil maakt via welke organisatie zij de hulp aanvragen?

2.c: Wordt momenteel aan nieuwe cliënten al verteld wat de verschillen zijn vanaf juli?

2.d: Gaat het college ervoor zorgen dat niet alleen de huidige tarieven maar ook alle tarieven vanaf juli 2013 van alle aanbieders zo snel mogelijk op de website van de gemeente worden gepubliceerd zodat mensen de tijd kunnen nemen om over een overstap na te denken?

3) In de brief naar de cliënten staat dat er voor de cliënten van de Vierstroom (die nu al hulp hebben) niets verandert. In het memo van de raad staat dat als de vaste hulp van een cliënt van de Vierstroom door verloop stopt, de cliënt moet overstappen naar een andere aanbieder. 3.a: Hoe zou het college dat laatste kunnen controleren? 3.b: In welke brief heeft het college de informatie correct verstrekt?

Hoogachtend

Zó! Zoetermeer

Marijke van der Meer

 

Bijlage: Antwoorden van het college in pdf: Vragen en antwoorden zorg

 

-advertenties-

-goede doel-