Sinds het begin van dit schooljaar is de afdeling Zorg & Welzijn van het Oranje Nassau College Clauslaan (ONC) een samenwerking aangegaan met verpleeghuis Monteverdi. Op maandag 2 december werd, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het verpleeghuis, de samenwerkingsovereenkomst ondertekend door Marion Martijn, directeur van het ONC Clauslaan, en Andrea Jaszmann, directeur van Vierstroom Monteverdi. ONC en Monteverdi spelen met dit project in op verschillende ontwikkelingen in onderwijs, zorgsector en maatschappij.
School ín het tehuis
Het hele project wordt aangeboden in het verpleeghuis: school ín het tehuis dus. Dit is een unieke manier van samenwerken. De leerlingen komen twee dagen per week gedurende een langere periode samen met hun docent naar Monteverdi. Daar volgen zij zowel theorie- als praktijklessen. Daarnaast bieden ze ondersteuning bij activiteiten die behoren tot de dagelijkse werkzaamheden in het verpleeghuis: voedselverstrekking/catering, activiteitenbegeleiding en verzorgende handelingen op studieniveau.
Beroepspraktijk
School in het tehuis is bedoeld voor de derde- en vierdejaars leerlingen vmbo en vierde- en vijfdejaars leerlingen van de vakopleiding mbo-2 van het ONC. De vmbo-leerlingen oriënteren zich op het werken in een zorginstelling. De mbo-2-leerlingen doen met dit project hun beroepspraktijkvorming voor beroepen als helpende zorg & welzijn, kok, activiteitenbegeleider en medewerker facilitaire dienst. De leerlingen worden begeleid door docenten, onderwijsassistenten en medewerkers en vrijwilligers van Monteverdi. De mbo-2-leerlingen hebben ook een rol in de begeleiding van de vmbo-leerlingen.
Vernieuwing
Het project is een nieuwe en eigentijdse combinatie van school, stage, beroepenoriëntatie en praktijkvorming. In één project worden veel verschillende doelen gerealiseerd, zowel voor en door onderwijs als de zorgsector. Kernwoorden voor het onderwijs zijn daarbij: realistisch praktijkleren, competentiegericht leren, mentor- en buddyleren, learning on the job, loopbaan oriëntatie en begeleiding.
“We sluiten hiermee direct aan bij de onlangs gepresenteerde Lerarenagenda van OCW en de behoeften in Zoetermeer”, aldus Arjan de Jong, teamleider Zorg & Welzijn op het ONC. “Het is namelijk een mooi voorbeeld van hoe leraren en bedrijfsleven van elkaar leren en elkaar versterken. Dit maakt werken in het onderwijs aantrekkelijker en het vakonderwijs wordt kwalitatief beter.” Maar vooral brengt het project jong en oud, leerling, medeleerling, professional, vrijwilliger en cliënt bij elkaar en kun je hier spreken van zogenaamd hybride docentschap.