MOOI1

Januari 2014

speelmeer1 - site1

Speelmeer ijskoud de beste

'Speelmeer ijskoud de beste', georganiseerd door Stichting MOOI! in samenwerking met de gemeente, laat ruim 600 kinderen in de Kerstvakantie genieten van heel veel spel, sport en fun! Sporthal De Veur bruist van de activiteiten, begeleidt door beroepskrachten, stagiaires, MaS stagiaires, vrijwilligers, leidsters en EHBO medewerkers. Anneke Janse, kinderwerker bij MOOI begeleidt de MaS stagiaires. Zij ziet hoe de jongeren in hun rol groeien. "Ze komen wat verlegen binnen en vragen wat ze moeten doen, maar als de kinderen binnenkomen, lijkt het wel alsof ze dit al tijden doen. Ze nodigen de kinderen uit om mee te doen en vanaf daar gaat het vanzelf."

rolmodellen WP 000350

Rolmodellen in de wijk

Het jongerenwerk en opbouwwerk van MOOI hebben rond de jaarwisseling het project 'rolmodellen in de wijk' ondersteund. Jongeren-rolmodellen, vrijwilligers en bewoners gingen rond de jaarwisseling de straat op om in gesprek te gaan met andere jongeren en bewoners over veiligheid en het afsteken van vuurwerk.

Oud en jong zingen samen

Eén van de doelstellingen van Brede School Zoetermeer en Stichting MOOI is het leggen van verbindingen tussen de verschillende doelgroepen binnen een wijk. In een unieke nieuwjaarsreceptie werden kinderen van de kinderopvang en ouderen uit het woningcomplex aan de Petuniatuin bij elkaar gebracht om samen te zingen.

Februari 2014

Jongerencoach geeft stagiair een kans

Jongerencoach MOOI start een samenwerking met een autoschadeherstelbedrijf om een stagiair de kans te geven zijn opleiding af te maken. De jongerencoach Jeroen ondersteunt jongeren die vastlopen met bijvoorbeeld hun school. “Zoals ik de jongeren aanspoor om door te zetten en te herhalen dat de aanhouder wint, zo sta ik er zelf ook in”, aldus Jeroen.

Foto MOOI en B B Repair 14-02-2014 Rob Verbunt MG 0129
buurtboom thumb 2899  newsItem

Tweede bijeenkomst project Buurtboom

Suzanne Luyken, jongerenwerker bij Stichting MOOI begeleidde de tweede bijeenkomst van het project Buurtboom. Buurtboom is gericht op het opleiden en ondersteunen van buurtbewoners, de nadruk lag in de bijeenkomst op communicatie. Juist de communicatie tussen mensen die met elkaar in de wijk wonen is doorslaggevend voor de leefbaarheid.

Opbouwwerk MOOI verbindt

Opbouwwerk MOOI verbindt Middin en Buurtforum in het project ‘Mensen maken de wijk’. Cliënten van Middin hebben samen met hun begeleiders een bezoek gebracht aan actieve bewoners van de Klaproostuin en de Madelieventuin. Samen met buurtforum De Bloementuinen werd gekeken hoe zij de bewoners kunnen helpen bij het onderhoud van de buurtboomgaard.

Maart 2014

Supporter van Schoon

De Landelijke Opschoondag in Buytenwegh startte met een optreden van Brassband OBC van Stichting MOOI. De band trok al snel de aandacht van de bewoners, overal gingen de deuren en ramen open en kwamen bewoners op de muziek af! Rond de Anna Blamanhove kwamen buurtbewoners samen om het zwerfvuil in de straat aan te pakken.

20140329-13268-1
 20140329-13234  20140329-13248 20140329-13241 20140329-13250

Samen werken aan informele zorg

In Zoetermeer werken maatschappelijke organisaties onder de naam ‘Netwerk Informele Zorg, Hulp & Ondersteuning’, samen aan het oplossen van vraagstukken in de vrijwillige zorg. Onder andere Vip, MOOI, en de Klussendienst stemmen vraag en aanbod op elkaar af. Tijdens het overleg van NIZ, bezocht wethouder Klaasjan de Jong de vergadering. Hij is blij verrast dat de partners elkaar gevonden hebben en elkaar versterken.

Experimentele pilot voor vrijwilligers

Vip voor vrijwilligers en bedrijvengebouw 4MKB Center in Zoetermeer lanceren een bijzondere pilot. 4MKB installeert bij de ontvangstbalie namelijk een klein team van vrijwilligers met daarbij een onbezoldigd werkende vrijwilligerscoördinator. De vrijwilligers evenals de coördinator zijn via Vip, hét punt voor vrijwilligerswerk in de stad, aangebracht. Vrijwilligerscoördinator Marijke Puijk vertelt dat het hier niet gaat om baanverdringing: “De betrokkenen weten dat er geen omzetting naar een betaalde baan zal plaatsvinden, maar vinden dat het werken met de zelfstandig ondernemers die in het pand werken, leerzaam is en inspirerend werkt.”

NIZ 1 MG 0350 Rob Verbunt 20141208-35537

20140321-12560

20140321-12551

Zoetermeer in actie voor NL Doet!

Op 19 en 20 maart 2014 bezochten de medewerkers van Vip voor vrijwilligers verschillende organisaties waar klussen voor NLdoet werden uitgevoerd. Stichting MOOI! verzorgde vele activiteiten rond de klussen die opgeknapt werden. Wethouder Haan kwam helpen bij het klussen in Buytenwegh, waar potten werden versierd om de straat op te fleuren.

Film: Ben Verbeek

logo kleur MOOI verbindt mensen1

Foto's: Zoetermeer Actief en Rob Verbunt, fotocollage van André Bijkerk.

MOOI1

-advertenties-