groepsfoto

Dat het Picasso Lyceum tijd besteed aan het thema Europa is niet onopgemerkt bleven bij de verschillende instanties van de Europese Unie. Dit heeft er in geresulteerd dat de junior ambassadeurs naast hun bezoek aan het Europees parlement in Brussel ook nog een eervolle uitnodiging ontvingen voor een tweedaags bezoek aan het parlement in Straatsburg. 

Onder begeleiding van 5 senior ambassadeurs is een groep van 27 junior ambassadeurs in de vroege uurtjes vertrokken voor een bezoek aan de tweede vergaderstad van de Europese Unie. Na een vermoeiende busreis, een stadswandeling door het oude centrum van Straatsburg en het nuttigen van een maaltijd zat de eerste dag er al snel op.

Straatsburg grote zaal stemmenDe volgende ochtend werden de junior ambassadeurs verwacht bij het Europees parlement. Europarlementariër Judith Merkies en communicatie directeur Olaf Schneider werden door de junior ambassadeurs de bevraagd over de gang van zaken en actuele thema’s binnen de Europese Unie. De junioren kregen van alle kanten complimenten over hun Europese kennis. De groep bezocht de grote vergaderzaal waar op het moment van aankomst een debat werd afgesloten met een lid van de Europese Commissie  over kinderarbeid en gif bij de productie van katoen. Om half 12 begonnen de stemmingen. 613  van de 754 Europese parlementariërs namen plaats in hun zetel om te gaan stemmen. Zij stemden over veiligheid van kerncentrales, bestrijding van racisme en maatregelen tegen Noord-Korea.  Er werd gestemd met handopsteken, maar ook op een elektronisch bord konden de leerlingen overzien wie voor of tegen was en wat de uitslag was.

Binnen de TopMavo op het Picasso Lyceum krijgt ieder leerjaar te maken met het thema Europa. Onlangs deden klas 1 en 2 van de TopMavo het Europa project . Klas 1 zocht voor elk vak iets uit voor hun gekozen EU land. Klas 2 TopMavo sloot op vrijdag 8 maart aan bij het Europa project. De junior European Parliament Ambassadors uit klas 2 en 3 TopMavo hebben de overige leerlingen uit klas 2 TopMavo geholpen bij het maken van de opdrachten. Tijdens deze Europa dagen kregen de leerlingen uit klas 1 een lesje Spaans;  de leerlingen uit klas 2 hadden een indrukwekkend gesprek met een oorlogsveteraan.

De leerlingen uit klas 1 en 2 TopMavo presenteerden hun werk aan ouders, docenten, leerlingen en medewerkers van het Europees informatie bureau Nederland. De bezoekers werden op verschillende manieren verrast. Zo stond er bij de ingang van de school een grote Jeep die het einde van wereldoorlog 2 en het begin van de Europese samenwerking moest markeren. In de centrale hal liep een fraaie tijdlijn van de Europese samenwerking en daar hing van ieder land de nationale vlag. Op het domein Talen hadden de leerlingen uit klas 1 TopMavo veel werk gemaakt van hun presentatie. Zo waren er hapjes en drankjes te vinden uit verschillende EU landen, liepen er leerlingen in typische kledij van het gekozen land en werd er informatie gegeven over taal, cultuur en klimaat. De bezoekers kregen een vragenlijst over allerlei landen en voor de winnaars was er een Europees getinte prijs.

-advertenties-

-goede doel-