BMO1

De kinderen gingen serieus met elkaar in discussie over mogelijke en onmogelijke oplossingen voor mensen die maar één hand hebben

Afgelopen week hebben leerlingen van zowel de midden- als de bovenbouw van de Meester Verwersschool uit Zoetermeer een les ‘biomedisch ontwerpen’ gevolgd bij een échte professor van de TU Delft. Het betrof hier de aftrap van een pilot project waarmee een stuurgroep van de TU Delft wil onderzoeken of dergelijke lessen een geschikte manier zijn om leerlingen van het basisonderwijs in een vroeg stadium kennis te laten maken met techniek en wetenschap. Twee leerkrachten van de Meester Verwersschool maken deel uit van deze stuurgroep

BMO2In de les – die plaatsvond in een collegezaal van het Techniekmuseum en werd gegeven door een échte professor – werd de kinderen kort iets verteld over verschillende lichamelijke handicaps waarna zij de mogelijkheid kregen oplossingen op papier te zetten. Creativiteit vierde hoogtij, er was veel plezier maar er werd ook bijzonder serieus nagedacht. “Jullie zijn allemaal topontwerpers” vond professor dr. ir. Just Herder dan ook. Hij bewees dit door aan te geven dat de oplossingen die de kinderen in een aantal minuten hadden bedacht, ook daadwerkelijk in de praktijk bestaan óf in ontwikkeling zijn.

De verschillende leerkrachten en ouders die de kinderen begeleidden hebben minimaal evenveel plezier gehad als de kinderen zelf. Eén van de jongste deelnemers riep na afloop bij het verlaten van de collegezaal: “Dit ga ik later studeren!”

Opvolging in de klas

Het geleerde zal in de komende weken ook in de klas worden gebruikt om mogelijke oplossingen voor diverse (lichamelijke) problemen te bedenken. Hierbij leren de kinderen over het menselijk lichaam, de mogelijkheden en beperkingen en uiteraard ook over het vak ontwerpen: hoe kom je op een gestructureerde manier tot een oplossing.

 

Eén van de aandachtspunten van de Montessori basisschool Meester Verwers is ‘wetenschap en techniek’. Dit staat expliciet beschreven in de gloednieuwe folder en wordt in de praktijk vorm gegeven door onder meer de diverse techniekdagen die jaarlijks voor leerlingen van alle groepen worden georganiseerd. Daarnaast zijn er verschillende lesmethoden en materialen die zich richten op het thema. Door kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek en wetenschap, zullen zij deze optie in een later stadium makkelijker meenemen in het beslissingstraject dat zal leiden tot een uiteindelijke studiekeuze.

-advertenties-

-goede doel-