Om de deelname aan sport- en culturele activiteiten te vergroten is de Sport- en Cultuurcheque ontwikkeld. Kinderen die in een bepaald jaar 9 jaar worden, ontvangen van de gemeente Zoetermeer de sport- en cultuurcheque: twee cheques van 50 euro waarmee kinderen korting kunnen krijgen op sport- en culturele activiteiten in Zoetermeer. Het college is deze week akkoord gegaan met de evaluatie van drie jaar sport- en cultuurcheque.

Gebruik

sport cultuurchequeIn 2013 zijn er 2750 cheques uitgereikt, daarvan zijn er 1566 ingeleverd (57%). Per kind zijn er twee cheques uitgereikt, dus van de 1375 kinderen hebben 783 kinderen gebruik gemaakt van de cheques. In 2013 was het gebruik 50% en in 2011 40%. Het gebruik is dus toegenomen.

Uit enquêtes onder gebruikers van de cheques blijkt dat driekwart van de kinderen lid blijft van de club of vereniging waarvoor de cheque is gebruikt. En ongeveer een derde van de kinderen zou zonder die cheque geen lid zijn geworden. Uit de enquête onder niet gebruikers blijkt dat een derde geen gebruik heeft gemaakt van de cheque omdat de gekozen vereniging of club niet meedeed aan deze actie. Een klein deel is de cheque kwijtgeraakt en heeft er daardoor geen gebruik van gemaakt.

Aanbevelingen

Algemene aanbevelingen van de ouders van de gebruikers zijn onder andere dat er meer clubs en verenigingen zouden moeten aansluiten bij deze acties. En daar zou ook meer duidelijkheid over moeten komen. Verder geldt dat deze mensen graag de geldigheidsduur van de cheque willen verlengen. De cheque is nu 1 jaar geldig.

Op basis van de evaluatie wordt samen met sportorganisaties en culturele instellingen bekeken hoe het beste vervolg kan worden gegeven aan deze regeling. Er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de samenhang met de ZoetermeerPas en de nog uit te geven zwemcheque. Wethouder Van Leeuwen: “Ik ben heel blij dat ouders en kinderen de sport- en cultuurcheque waarderen en steeds meer gaan gebruiken. Ieder kind moet namelijk de kans krijgen om te sporten en bewegen. Zo kunnen ze ontdekken wat ze leuk vinden en welke talenten ze hebben. Bovendien is de kans dat deze kinderen in een sociaal isolement komen zo veel kleiner.”

-advertenties-

-goede doel-