Na de officiële opening van station Lansingerland-Zoetermeer kon het publiek kennis maken met dit station in verschillende rondleidingen. Vrijdag 17 mei werd het station officieel geopend en vanaf zondag is het volledig in gebruik genomen.
Onder andere Beate Vlaanderen, architect van Arcadis en Dennis Dierikx, projectmanager van de gemeente Zoetermeer verzorgden rondleidingen door het station waarbij ze het publiek alle ins en outs van het nieuwe station vertelden. Beate Vlaanderen vertelde dat het station zo open mogelijk is ontworpen, om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zelfs is aandacht geschonken aan het onderste deel van de trappen. Hier zijn voor de openheid de leuningen open gelaten.
Terras gevoel
Er is heel veel aandacht geschonken aan het uiterlijk van het station. Het idee is om reizigers een terras gevoel te geven. Om die reden zijn er hele mooie natuurstenen tegels op de vloer gelegd. Het nadeel is alleen wel dat het wat ongelijkmatig van dikte is. “Maar”, aldus Dennis Dierikx, projectmanager van de gemeente Zoetermeer, “het is uitvoerig getest: ook mensen die slecht ter been zijn, kunnen hier prima lopen.” In het kader van het terrasgevoel zijn er ook overal bomen en bosjes op het station gebouwd.
Er is veel aandacht geschonken aan fietsplekken. Zo is er een speciale fietsenstalling, maar op het station zelf zijn ook plekken voor fietsen gecreëerd. Als eerste van alle stations in Nederland is er een drinkwaterpunt van Dunea geplaatst. In de zomer kun je dus makkelijk water drinken.
Afwerking met takkenstructuur
Het station overspant de A2. De betonnen hekwerken die aan de rand van het station zitten, zijn fraai afgewerkt met een takkenstructuur. Om te voorkomen dat er blikjes en dergelijke op de weg worden gegooid is er gaas tussen gespannen. Voor bezoekers is het gaas nauwelijks te zien, maar voor de veiligheid is het wel heel belangrijk.
Met het station Lansingerland-Zoetermeer - waar de NS Sprinter, RandstadRail, regionale buslijnen, auto en fiets samenkomen - kan makkelijker en sneller in de driehoek Rotterdam-Gouda-Den Haag worden gereisd. Vanaf zondag 19 mei heeft ook RandstadRail 4 een halte op het nieuwe station. Met de bouw is rekening gehouden met een rechtstreekse verbinding naar Rotterdam.
Tekst en foto’s: Shirley Weemeijer