Lucien Groenewegen (Brandweer), burgemeester Bezuijen, Cor Pronk (politie) en Olaf Sonius (handhaving)
Bij het jaarlijkse Veiligheidsgesprek praten burgemeester Bezuijen, brandweer, politie en handhaving over de veiligheid in Zoetermeer. Ook de jaarlijkse misdrijfcijfers werden hierbij gepresenteerd, hier is een lichte daling te zien.
Brandstichting is het meest gedaald, van 25 gevallen in 2022 naar 16 in 2023. Het aantal overvallen steeg met 100%, van 2 naar 4. Burgemeester Bezuijen: “Het stijgingspercentage is heel fors, maar het gaat relatief om kleine getallen. Toch waren er vorig jaar 4 overvallen op bedrijven, en elke overval is er een te veel.”
Het aantal registraties van personen met problematisch of onbegrepen gedrag vertoont voor het eerst in lange tijd een lichte daling, van 1.069 registraties in 2022 naar 967 registraties in 2023. Dit betekent niet dat er ook bijna 1000 mensen zijn die problematisch gedrag vertonen, er zijn ongeveer 500 mensen in beeld, die vaak voor meerdere meldingen zorgen. Bezuijen: “Dit hoort eigenlijk niet bij de politie thuis, maar bij de zorg. De politie is echter altijd als eerste beschikbaar, dus wordt als eerste gebeld en treedt meteen op. Maar deze mensen horen niet op het politiebureau, zij moeten zorg krijgen.”
Teamchef politie Cor Pronk was dit jaar voor de laatste keer aanwezig bij het Veiligheidsgesprek, hij gaat dit jaar met pensioen. Dit bracht het onderwerp meteen op de capaciteitsproblemen die er nog steeds zijn bij de politie, er is meer uitstroom dan instroom en het blijft voor de politie heel lastig om de plaatsen te vullen. Cor Pronk: “We moeten soms dingen laten vanwege de capaciteit en keuzes maken wat direct opgepakt wordt en wat even moet blijven liggen. Zo doet de politie een stapje terug bij evenementen. Politie inzet is er waar het nodig is voor de openbare orde, voor de rest is het de primaire verantwoordelijkheid van de organisator.”
Fenomeen aanpak: extra aandacht voor meidenvenijn
Vorig jaar had Zoetermeer te maken met een groep meiden die voor onrust zorgden. Incidenten werden door de meiden gefilmd en meteen op internet gezet, wat een enorme impact had. Er zijn 20 aanhoudingen verricht, waaronder 16 meiden. Pronk: “We hebben hier gekozen voor de Fenomeen aanpak, in plaats van direct naar het strafrecht te kijken. Het gaat natuurlijk wel om jonge minderjarige meisjes. We hebben extra geïnvesteerd in samenwerking met school, handhaving en andere organisaties. Brieven gestuurd en gesprekken gevoerd met ouders. Sommige ouders hebben echt geen idee wat er buiten op straat gedaan wordt door hun kinderen. We hebben bewustwording gecreëerd waardoor ouders en school hun rol gingen oppakken. Daardoor ontstaat bij de jongeren het besef dat dit niet de goede weg is. We hebben nog geen terugval gezien, dus we zijn op de goede weg!”
Bezuijen: “De intensieve aanpak bij jeugd lijkt wel vruchten af te werpen, het aantal incidenten met jeugdgroepen is afgenomen. Blijft zorgelijk, waarom is er zoveel geweld op die jonge leeftijd. Deze taak moeten we samen oppakken: met ouders, scholen en handhavers.”
Gele en rode kaart
Net als in het voetbal gaat de politie ook gele en rode kaarten uitdelen. Pronk: “Vaak was het zo dat als iemand overlast veroorzaakte het op dát moment aangepakt werd, maar dit werd niet per persoon bijgehouden. Iemand die nu overlast veroorzaakt kan in het systeem komen met een gele kaart, komt de politie deze zelfde persoon bijvoorbeeld drie maanden later weer tegen bij een overlast situatie dan is het een rode kaart en volgen strengere maatregelen.” Het systeem met de gele en rode kaart is in 2023 voor het eerst ingezet en de eerste resultaten laten nu zien dat het werkt.
Nieuwe voertuigen voor brandweer
Beide kazernes in Zoetermeer krijgen nieuwe voertuigen. In 2022 kreeg de brandweerkazerne in Oosterheem als de beschikking over een nieuwe tankautospuit, dit jaar komt er ook een voor de kazerne Stadshart. Oosterheem krijgt er een nieuw hulpverleningsvoertuig bij en voor het Stadshart staat nog een nieuwe hoogwerker gepland in 2025. Lucien Groenewegen, directeur Brandweerzorg, is ook in gesprek over de verduurzaming en verbouwing van de brandweerkazerne in het Stadshart. “Het is nu duidelijk dat we in het huidige pand blijven, maar daar moet wel heel wat aan gebeuren om weer een goed en veilig pand te worden.”
Aantal meldingen handhaving stijgt
Het aantal meldingen voor handhaving Zoetermeer stijgt en ging vorig jaar de grens van 10.000 meldingen voorbij. Olaf Sonius, handhaving teammanager: “We komen vaker in actie, de helft van het aantal meldingen heeft te maken met voertuigen. Verkeerd geparkeerd, te lang aan laadpaal, caravans die lang langs de straat staan. Maar mensen weten ons ook steeds beter te vinden. Handhaving is steeds beter zichtbaar, dan melden mensen ook sneller.”
Dit wordt beaamd door burgemeester Bezuijen. “De tendens is dat mensen denken ‘los het even op voor ons’, maar je moet toch vaak samen een oplossing zoeken. Wie overlast ervaart van zijn buren kan echt beter eerst met de buren praten of bemiddeling inschakelen, voordat handhaving gebeld wordt.
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!