Van schilders en beeldhouwers tot keramisten en textielkunstenaars, Zoetermeer is een broedplaats voor creatieve geesten. Met deze rubriek wordt een platform geboden waarbij steeds een andere kunstenaar uit de kunstwereld van Zoetermeer voor het voetlicht wordt gebracht. Deze keer: Debora Makkus.
Debora Makkus: schilder van hedendaagse stillevens
Debora Makkus, is in 1972 geboren in het hartje van Den Haag. “Toen onze dochter werd geboren wilden we graag een huis met een tuin. Den Haag was heel erg leuk, maar we wilden het liefst een huis met een wat grotere tuin. Meer ruimte en groen. Daarom zijn we zo’n 20 jaar geleden naar Zoetermeer verhuisd”, begint Debora lachend te vertellen.
Hoewel Debora niet uit een artistieke familie komt, had ze van jongs af aan interesse voor tekenen en schilderen. "Op de middelbare school tekende ik weleens portretten van mijn medeleerlingen," vertelt Debora verder. Na de middelbare school deed ze een jaar aan modeltekenen, waar ze leerde om met een scherp oog te kijken. "Je ziet dan meteen of er iets niet klopt aan een lichaam. Dat heeft me echt getraind in het kijken," legt Debora uit.
Ondanks haar twijfels over een opleiding aan de Kunstacademie, koos ze uiteindelijk voor een studie 'PR en Educatie', die ze met plezier volgde. Na haar studie ‘PR en Educatie’ startte Debora een ontwerpbureau voor grafische vormgeving en tekst in Den Haag.
“Het ontwerpbureau liep erg goed en daar kon ik veel creativiteit in kwijt”, aldus Debora. Na een verkeersongeluk in 1999, waarbij Debora zoveel pijn had dat werken als grafisch vormgever onmogelijk werd, wendde ze zich in haar herstelperiode tot het schilderen. “Ik had wel ooit tekenles gehad, maar nog nooit schilderles.” Dit werd een keerpunt in haar leven en Debora besloot zich volledig op de schilderkunst te richten. Ze werkt nu al vele jaren fulltime als kunstenaar en sinds 2015 heeft ze haar atelier in het gebouw van Ateliers 99a in de Dorpsstraat.
Magie van laag over laag
Debora begon met schilderen in olieverf en acryl en ontwikkelde als autodidact een dynamisch realistische stijl. ”Met veel proberen heb ik een eigen techniek ontwikkeld. Het is een behoorlijk arbeidsintensieve techniek: ik werk met acrylverf in heel veel laagjes, meestal 40 tot 50 dunne transparante lagen. Hierdoor kun je enigszins door de verf heen kijken en ontstaat er bij verandering van lichtinval een ander kleureffect”, legt Debora geduldig uit.
Debora brengt met vele lagen acrylverf en de subtiele nuances van blauw, groen en rood een ongeëvenaarde diepte en levendigheid op het doek. Haar portretten en vrije werk stralen een bijna fotografische dynamiek en intensiteit uit. "Ik vind het fascinerend om de werkelijkheid te benaderen, maar ik speel ook met licht, diepe en rijke kleuren en contrasten om een bepaalde balans en sfeer te creëren die ik met fotografie niet kan bereiken. Soms doe ik dingen die natuurkundig of technisch misschien niet kloppen”, zet Debora recht.
Geïnspireerd door Japans porselein
Debora is gespecialiseerd in portretten en stillevens met opvallende composities waarbij ze gebruikmaakt van de clair-obscur techniek om de dynamiek van haar werk versterken. Grootmeesters zoals Rembrandt, Vermeer en Jan Mankes dienen als belangrijke inspiratiebronnen voor Debora. Daarnaast heeft Debora ook een grote verzameling van Japanse, Chinese en Delftse porseleinen potjes, schaaltjes en vaasjes, verzameld door de jaren heen. Het gedetailleerde Japanse porselein uit de Edo-periode uit de collecties van belangrijke Nederlandse musea, vormde de inspiratiebron voor een serie schilderijen die Debora in opdracht van Japanmuseum SieboldHuis maakte voor een tentoonstelling.
“Ik kies vaak voor een sobere onconventionele compositie, waarbij ik bewust een deel van het object of de achtergrond weglaat”, duidt Debora verder. “De rest kan erbij bedacht worden.” Debora haalt daarbij inspiratie uit het ‘mysterieuze’ verleden van oude objecten, de aandacht en zorg waarmee ze zijn gemaakt en hun gebruikssporen. Soms raakt ze geïnspireerd door specifieke details of elementen.
Debora heeft al diverse awards ontvangen, waaronder prijzen in Taipei en Bologna, en de publieksprijs in Museum Gouda tijdens de Salon 2019. In 2023 en 2024 werd ze door het publiek genomineerd voor ‘Kunstenaar van het Jaar 2024’. “Ik ben het niet geworden, maar ik ben wel dankbaar dat ik in de top 100 van alle hedendaagse Nederlandse kunstenaars ben geëindigd”, rond Debora trots af.
Een wereldwijde kunstenares
Debora exposeert regelmatig zowel nationaal als internationaal, met meer dan 40 museumexposities en diverse solo-exposities op haar naam. Werk van Debora is te vinden in collecties in Nederland, Italië, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Taipei, België, Denemarken, Griekenland, Zwitserland en de Verenigde Staten. De eerste buitenlandse expositie was in Bologna. Dit najaar is Debora’s werk van augustus 2024 tot januari 2025 te zien in het Europese Museum voor Moderne Kunst in Barcelona. Daarnaast is haar kunst ook in Zoetermeer te bewonderen, tijdens het open atelier op 16 november 2024 bij Ateliers 99a aan de Dorpsstraat 99a en tijdens Makersmomenten van 9 november tot 22 december bij Kunstgarage Franx.
Voor meer informatie over Debora Makkus zie haar website. Debora nomineert graag Marus van der Made als een van de volgende in deze rubriek.
Foto’s Copyrights Debora Makkus: details Delfsblauw1, Dejima porcelain, Hirado IV, Gemberpotje, Anemoon, Portret
Overzicht Kunstenaar in Beeld
Alle Zoetermeerse kunstenaars die in onze vaste rubriek: ‘Kunstenaar in Beeld’, aan bod zijn gekomen kunt u hier terugvinden: Overzicht Kunstenaars in beeld.