De ZoetermeerPas van 2024 blijft ook nog in 2025 geldig. De gemeente heeft voor komend jaar het contract met de huidige leverancier van de pas, BS&F, verlengd. Mensen die al een nieuwe pas (2025) hadden aangevraagd en gekregen, kunnen deze weggooien.
De nieuwe passen, waarvan er al enkele uitgegeven waren, zullen niet in gebruik worden genomen. De nieuwe leverancier bleek de beveiliging van de pas niet op orde te hebben waarop de gemeente het contract beƫindigde. Navraag bij de gemeente wijst uit dat de portalen (websites) niet voldeden aan het door de leverancier beloofde niveau van beveiliging. De website voor het aanvragen van een nieuwe pas was actief tussen 15 november en 9 december 2024. Daarna is op verzoek van de gemeente de website gedeactiveerd. Volgens de gemeente zijn er geen incidenten of datalekken bekend in verband met de haperende beveiliging.
Wat betekent dit voor pashouders?
Pashouders die al een Zoetermeerpas hebben, krijgen een verlenging van hun pas voor 2025. Mensen die de afgelopen perioden de pas hebben aangevraagd, hoeven deze niet opnieuw aan te vragen. Alle aanvragen die niet konden worden behandeld, krijgen nu alsnog een pas.
De pashouders zullen hier verder niet veel van merken, omdat de oude leverancier op dezelfde voet verder gaat als dat zij gewend zijn.
Vanaf 1 januari 2025 kunnen inwoners die nog geen pas hebben aangevraagd dit alsnog doen via de website van de huidige leverancier, waarbij de aanvraag in behandeling genomen zal worden. Ook krijgen de pashouders een brief met uitleg en het verzoek om, als zij al een nieuwe pas voor 2025 hebben gekregen, deze weg te doen. Pashouders die hun huidige pas hebben weggegooid krijgen op verzoek een duplicaatpas toegezonden.
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!