Van schilders en beeldhouwers tot fotografen en muzikanten, Zoetermeer is een broedplaats voor creatieve geesten. Met deze rubriek wordt een platform geboden waarbij steeds een andere kunstenaar uit de kunstwereld van Zoetermeer voor het voetlicht komt. Deze keer: Marian van Zomeren- van Heesewijk.

Marian van Zomeren- van Heesewijk: beeldend kunstenares

Marian van Zomeren- van Heesewijk, geboren en opgegroeid in Den Haag, ontdekte al vroeg haar passie voor het creëren van mooie dingen. “Als rustig kind was ik niet zo van de sportclubs, maar meer van de handenarbeid en was ik altijd bezig met materialen en met tekenen”, begint Marian te vertellen. Dankzij de Haagse Jeugdaktie kreeg ze de kans om na school te experimenteren met stoffen, balsahout, koper en emailleerpoeders, onder begeleiding van beeldend kunstenaars. Haar creativiteit komt niet uit de lucht vallen; haar vader was aannemer en altijd met zijn handen bezig, terwijl haar moeder erg handig was met het naaien van kleren.

Marian komt uit een gezin van 8 kinderen. “Ik ben een beetje een ‘buitenbeentje’ in het gezin”, vertelt Marian lachend. “Mijn broers en zussen waren ook wel allemaal met hun handen bezig, maar ik ben de enige die de kunstkant is opgegaan.”

Een eigen vormentaal

Direct na het afronden van haar HAVO begon Marian aan de eerstegraads lerarenopleiding mo-b handvaardigheid aan de Amsterdamse Gerrit Rietveldacademie. Daarna heeft ze nog talloze cursussen gevolgd. Het was op de Gerrit Rietveldacademie waar zehout werken haar eigen vormentaal begon te ontwikkelen, geïnspireerd door een tentoonstelling van Japanse zen houtbewerking. Haar missie werd om leven te brengen in hout en beweging te suggereren. “Ik heb meer affiniteit met hout dan met ijzer”, aldus Marian. “De heldere vormen van de beeldhouwer Brancusi raakten me, maar in mijn eigen houten objecten zocht ik meer het verhaal, meer beweging in de lijnen.”

Met een vader als aannemer met zijn werkplaats aan huis, ontwikkelde Marian al vroeg een voorliefde voor hout. Ze zag hoe hij kozijnen zaagde en schuurde voor huizen in het Westland en de Bollenstreek. Deze passie voor hout werd zichtbaar in haar eigen werken, waar ze het houtoppervlak glad afwerkte om de nerven en kleurschakeringen tot hun recht te laten komen. Marian liet zich inspireren door het materiaal zelf en creëerde haar kunstwerken vanuit deze inspiratie. “Bij de houten objecten was er sprake van serendipiteit”, legt Marian verder uit. “Langzaam naar de vorm toewerken en onverwachte, bruikbare elementen ontdekken die ik van tevoren niet had kunnen bedenken. Soms ging ik juist naar de essentie door al het overbodige weg te halen, zodat de kern tevoorschijn kon komen.”

 Een wereldbeeld copy  Buis vraagteken copy  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  

Van houtbewerking naar schilderkunst

In 1991 verhuisde Marian naar een groter huis met atelierruimte in Zoetermeer. Hier vond ze een gemeenschap van andere beeldend kunstenaars bij de Zoetermeerse Kunststichting. Via gezamenlijke projecten beeldhouwde ze boeken, dansende vrouwen en landschappen. Rond 2005, vanwege rugklachten en haar bestuurswerk voor de Zoetermeerse Kunststichting, stopte ze met houtbewerking en richtte zich volledig op tekenen en schilderen.

“Ik heb altijd verbinding gezocht met andere kunstenaars omdat ik graag wil samenwerken,” gaat Marian door. “Eerst bij de voormalige Kunststichting, daarna bij Franx en sinds 2007 ook bij Stichting Ateliers 1819.”

Sinds 1989 geeft Marian cursussen in tekenen en schilderen. Zelf maakt ze kleurrijke realistische schilderijen in acrylverf, zowel in opdracht als uit eigen inspiratie. Tijdens haar wandeltochten neemt Marian vaak foto's met haar kleinbeeldcamera, die ze later in natuurhaar atelier verder uitwerkt en vertaalt naar acrylverf op linnen. “Tijdens het schilderen ontdek ik dingen waarvan ik me eerst niet bewust was,” deelt Marian. “Tekenen en schilderen vergen een andere concentratie dan beeldhouwen.” Haar doel is om mooie dingen te maken, zonder op zoek te zijn naar stijlvernieuwing: “Ik wil de realiteit raken en dat elke lijn voorstelt wat het is.” Marian schildert vaak pointillistisch, met stippeltjes, wanneer ze veel kleuren in een vlak ziet, om te voorkomen dat het resultaat grijs wordt.

De inspiratie van Boeddhisme

Sinds 2009 laat Marian zich inspireren door de levenswijsheid van het toegepast Boeddhisme van Thich Nhat Hanh. Thema's zoals geluk, inzicht, vriendelijkheid en mededogen zijn duidelijk zichtbaar in haar schilderijen. Ze schildert waar ze van geniet: mensen, de kracht van een paard, vogels en bloemen, bomen, wolken, en het licht van de zon. “Toen ik Thich Nhat Hanh in 2009 ontdekte, wist ik meteen dat ik die weg op wilde”, deelt Marian. “Het pad van liefdevolle vriendelijkheid en mededogen wil ik in beeld brengen en uitdragen.”

Dit is terug te zien in haar werken, met titels als ‘Interzijn, non-discriminatie, Panta rhei en de mensen bouwen bruggen’. Marian brengt ook de seizoenen tot leven in haar werken, zodat haar schilderijen altijd in harmonie zijn met de tijd van het jaar waarin ze worden tentoongesteld. Haar ervaringen in tekenen en schilderen deelt ze al meer dan 30 jaar met veel plezier tijdens de 55+ teken- en schilderlessen bij Palet Welzijn aan de Gondelkade.

 Een nieuwe dag  Fluitekruid in het Balijbos  Marian

  

Exposities

Marian houdt jaarlijks diverse exposities zowel binnen als buiten Zoetermeer.  Regelmatig zijn er Open Ateliers dagen in de Vlieger met collega’s van Ateliers 1819 en exposities bij Just Notarissen, Franx en ArtiBrak in Voorburg.

Kunstrotonde 2Een van haar werken, een schilderij van een majestueus paard, was te bewonderen op de KunstRotonde aan de Tintlaan in Rokkeveen. Dit schilderij, getiteld ‘Wat is het verschil?’ toont een paard met een wit vel aan de ene kant en een donker vel aan de andere kant. Het krachtige beeld lijkt haast uit het bos tevoorschijn te komen en straalt imposante kracht uit op de rotonde.

Voor het komend jaar staan nog een aantal landschappen op de planning. “Ik heb nog een aantal verschillende ideeën hiervoor”, rondt Marian af. Voor meer informatie over Marian van Zomeren- van Heesewijk, bekijk haar website. Marian nomineert graag Michel Verhoef als een van de volgende in deze rubriek.

Foto’s M. van Zomeren- van Heesewijk: Introductiefoto: We zijn allemaal bladeren van dezelfde boom, Een wereldbeeld, Buis?, Een open boek, Een nieuwe dag, Fluitenkruid in Balijbos, Zelfportret, Het paard ‘Wat is het verschil?’, Copyrights Marian van Zomeren.

Overzicht Kunstenaar in Beeld

Alle Zoetermeerse kunstenaars die in onze vaste rubriek: ‘Kunstenaar in Beeld’, aan bod zijn gekomen kunt u hier terugvinden: Overzicht Kunstenaars in beeld.

-advertenties-

-goede doel-