Van schilders en beeldhouwers tot keramisten en textielkunstenaars, Zoetermeer is een broedplaats voor creatieve geesten. Met deze rubriek wordt een platform geboden waarbij steeds een andere kunstenaar uit de kunstwereld van Zoetermeer voor het voetlicht wordt gebracht. Deze keer: Marjolein van de Velde
Marjolein van de Velde: tekenen, schilderen en grafiek
Marjolein van de Velde is geboren en getogen in Den Haag, maar sinds 1977 noemt ze Zoetermeer haar thuis. Haar artistieke talenten werden al vroeg duidelijk. "Als kind was ik altijd bezig met iets creatiefs. Mijn vader kon prachtig tekenen, bijvoorbeeld molens uit zijn hoofd. Ik vond dat geweldig en was altijd onder de indruk en wist niet wat ik zag. Mijn moeder was ook erg creatief, al tekende ze minder mooi. Wat zij maakte begreep ik beter. Dat kon ik ook maken," vertelt Marjolein uitgebreid en enthousiast.
Marjolein herinnert zich levendig de grote tuin vol bloemen en grind waar ze als vierjarige met een tak of een bezempje in tekende. "Met Sinterklaas kreeg ik ooit een schortje met veel zakken vol tekenspullen. Dat was fantastisch." Het artistieke talent van Marjolein is doorgegeven aan haar kinderen. Haar dochter heeft al eens geëxposeerd in het Dolhuys in Haarlem, terwijl haar zoon veel interesse toont in architectuur en reizen daarvoor samenstelt. Ook haar kleinkinderen vinden in de vakanties hun weg naar haar atelier om creatief bezig te zijn. Het is duidelijk dat creativiteit een familietrekje is in de familie Van de Velde.
De reis van de kunstacademie naar eigen atelier
Marjolein koesterde altijd al de droom om naar de kunstacademie te gaan, maar het duurde tot 1985 voordat ze de moed vond om die stap daadwerkelijk te zetten. Haar ouders hebben haar altijd aangemoedigd om haar artistieke passie te volgen. In 1990 studeerde ze af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Niet alleen tevreden met deze prestatie, besloot ze om verder te leren en volgde ze ook nog een cursus 'Pedagogisch Didactische Bijscholing voor Kunstenaars' in Rotterdam.
"In die tijd had ik nog geen eigen atelier en er waren er ook nog geen in Zoetermeer," gaat Marjolein vlot verder. "Ik was wel op zolder bezig, maar ik dacht: wat zal ik doen? Toen hoorde ik over een bijscholingscursus in Rotterdam. Het was niet bedoeld voor lesgeven op scholen, want dat wilde ik niet, maar meer voor organisaties zoals het huidige CKC om daar les te geven." Marjolein voltooide de cursus en haalde haar certificaat. "Net op tijd," lacht ze, "want vlak daarna werden de ateliers in de Londenstraat gerealiseerd. Daar kon ik eindelijk beginnen en met mijn certificaten mocht ik ook zelf lesgeven in mijn atelier."
Marjolein is een veelzijdige kunstenaar die tekent, schildert en vooral bekend staat om haar gebruik van de droge naald etstechniek. Bij deze methode wordt er getekend op een plaat van zink, een relatief zacht materiaal. "Het meeste wat ik maak zijn toch wel etsen," vertelt Marjolein. "De techniek is heel puur. Bij de droge naald-techniek komt geen salpeterzuur aan te pas. Met de etspen kras je in het zink." Voor Marjolein is grafiek haar ware passie.
Haar werk straalt de authenticiteit en precisie van deze techniek uit, waardoor elke creatie een uniek kunstwerk wordt. Het verschil met krassen in koper is dat werk in zink maar in een beperkte oplage kan worden gedrukt.
Menselijke inspiratie en imperfectie
Marjolein vindt inspiratie in de mensen om haar heen en probeert menselijke gevoelens, mystiek en verstilling in haar kunst weer te geven. "De manieren waarop mensen met elkaar omgaan, dingen zeggen maar anders bedoelen, de tegenstellingen tussen hen, fascineren mij. Ik reis ook graag naar andere landen", verklaart Marjolein. Een simpel gekleurd schilderij interesseert haar niet. Ze wil dieper gaan. "Mooi hoeft niet mooi te zijn. Dat is kunst ook niet altijd. Juist in het niet perfecte ontstaan diepere lagen, gevoelens, herinneringen, afschuw of juist schoonheid en geluk. Dit doe ik op een figuratieve, expressieve manier via veel of weinig lijnen, sober of chaotisch."
Voor Marjolein is het einde van een werk vaak het begin van het volgende. Kleuren spelen een grote rol in haar kunst. Soms zijn haar werken licht, maar meestal bouwt ze de kleuren op van licht naar donker. Meestal zwart. “Hier zit dan meer mystiek in.” Alleen zo bereikt ze het juiste gewenste effect.
Alles wat op de plaat wordt getekend, verschijnt uiteindelijk spiegelbeeldig op het papier. "In sommige gevallen is dat geen probleem, maar als je een naam of nummer in je afbeelding wilt verwerken, kan het lastig zijn", aldus Marjolein. Bij het etsen heb je de keuze om alleen de lijnen in te inkten of veel inkt te gebruiken en meer te schilderen op de plaat. "Bij het afdrukken komen er soms onverwachte dingen naar boven. Je hebt niet alles in de hand, maar dat is ook het leuke van etsen. Soms krijg je een 'cadeautje'," zegt Marjolein met een glimlach. Deze onverwachte elementen maken elke ets uniek.
|
![]() |
|
Ateliers Londenstraat
Marjolein van de Velde werkt vanuit haar atelier aan de Londenstraat in Zoetermeer. "We zijn in 1992 begonnen met een klein groepje kunstenaars, en we zitten er allemaal nog steeds," vertelt Marjolein trots. Deze ateliers waren de eersten in Zoetermeer, gevolgd door locaties in de Dorpsstraat en Ateliers BaZtille.
De muren tussen de deuren van de vijf ateliers aan de Londenstraat zijn versierd met twee schilderijen, twee reliëfs en een etsplaat. Zo zetten de Zoetermeerse kunstenaars hun persoonlijke handtekening naast hun atelierdeur, inclusief Marjolein van de Velde. De voorstelling is een feestelijke onthulling (vernissage) van een expositie. Haar werk verbeeldt de waarde van kunst, het tentoonstellen ervan, en het bereiken en verbinden van mensen met beeldende kunst.
In haar atelier geeft Marjolein ets-, teken- en schilderlessen aan zowel beginners als (ver) gevorderden. "Het is belangrijk voor mij om mensen om me heen te hebben. Dat is een van de redenen waarom ik lesgeef," legt Marjolein uit. "Ik geef ook les aan kunstenaars. Sommige van mijn leerlingen zijn zo goed dat we elkaar helpen. Soms mogen ze zelf een les geven en dan vind ik het leuk om er ook aan mee te doen... Voorlopig kan ik de lessen nog niet missen," merkt Marjolein lachend op.
Internationaal succes
Marjolein heeft haar kunstwerken niet alleen in Nederland geëxposeerd, maar ook in landen zoals Frankrijk, Duitsland, Slowakije en China. In 2004 en 2009 nam ze deel aan een uitwisselingsprogramma tussen Zoetermeer en haar zusterstad Xiamen. Haar werk werd daar tentoongesteld en in haar atelier aan de Londenstraat leerde ze Chinese kunstenaars de etstechniek. "Het was een heel bijzondere workshop omdat zij het etsen met een etspen op zink niet kenden en de techniek dus nog moesten leren", geeft Marjolein aan. Daarnaast heeft Marjolein diverse prijzen gewonnen, waaronder de Javaanse Jongens Grafiekprijs.
Hoewel ze tegenwoordig minder vaak zelf kunst maakt en exposeert vanwege de tijd die de voorbereiding kost, staat ze in september weer op het podium. Ze neemt deel aan de 12e editie van de 'Triennale Mondiale de l’Estampe' in Chamalières, Frankrijk met vijf nieuwe werken. Deze ‘Triennale’, die om de drie jaar plaatsvindt, is een internationale competitie van kleine prenten en tentoonstellingen van hedendaagse graveurs. "Ik heb er veel zin in, maar ik moet nog aan de werken beginnen”, rondt Marjolein enthousiast af.
Voor meer informatie over Marjolein van de Velde kun je haar atelier aan de Londenstraat 286 bezoeken. Marjolein nomineert graag Gerart Kamphuis als een van de volgende in deze rubriek.
Overzicht Kunstenaar in Beeld
Alle Zoetermeerse kunstenaars die in onze vaste rubriek: ‘Kunstenaar in Beeld’, aan bod zijn gekomen kunt u hier terugvinden: Overzicht Kunstenaars in beeld.
Foto’s: Christ van Gestel, Geleende momenten, Vernissage, Verheven binnenruimte, Atelier Londenstraat
Copyrights schilderijen: Marjolein van de Velde
Bron portretfoto: Fati Daut