In de Perspectiefnota van het college staat aangekondigd dat de parkeerkosten verhoogd zullen worden. Het gaat hierbij niet alleen om betaald parkeren voor bezoekers, maar ook om parkeervergunningen van bewoners. Parkeren lijkt hiermee de nieuwe melkkoe van de gemeente te worden.
Het verhogen van de inkomsten uit betaald parkeren wil het college realiseren door drie maatregelen:
- Verhoging van de tarieven voor parkeervergunningen voor inwoners. Bij een tarief van de eerste bewonersvergunning op het niveau van Den Haag (€ 45,00) levert dit aan meeropbrengsten € 39.000 per jaar op. Ook het tarief voor de 2e auto in het Stadscentrum kan nog verhoogd worden.
- Verhoging tarieven betaald parkeren (straat parkeren per uur). Bij een tarief van € 2,30 per uur levert dit een bedrag van € 517.000 per jaar aan meeropbrengsten op.
- Verruimen van de betaaltijden naar 23.00 uur (afhankelijk van de gebruiksdruk per gebied) levert € 74.000 meer op.
Wanneer het gehele pakket aan maatregelen uitgevoerd wordt, levert dit de gemeente €630.000 per jaar op, al gaan hier nog wel de kosten van € 29.000 vanaf voor het weghalen van de blauwe lijnen, 13 extra parkeerautomaten en bebording. De gemeente wil zo ook het gebruik van alternatieve vormen van vervoer stimuleren, zoals de fiets en het OV.
Veel duurder uit
Het betekent ook dat de kosten van bewoners voor parkeren bijna drie keer over de kop gaan. Een parkeervergunning kost op dit moment €16,03 per jaar, wanneer dit naar de voorgestelde €45,- gaat is dit een verhoging met de factor 2,8.
De parkeergarages in onder andere het Stadshart vallen niet onder de gemeente en zijn niet van plan om de tarieven te wijzigen. Dat betekent dat je in de garages nog steeds de eerste 2 uur gratis kan parkeren.