Vrijwilligster Marianne Solar en coördinator Buurtbemiddeling Beatrice van Tilburg
Buurtbemiddeling Zoetermeer is vanaf januari 2020 overgenomen door Stichting Kwadraad, nadat Mooi dit jaren heeft gedaan. Coördinator Beatrice van Tilburg: "Er verandert voorlopig niets aan de dienstverlening, Buurtbemiddeling wordt voortgezet zoals mensen dit al jaren kennen!"
Beatrice van Tilburg is geen onbekende Buurtbemiddeling. Ruim anderhalf jaar geleden startte zij bij Mooi Welzijn, eerst als vervanger maar al gauw met steeds meer coördinerende taken. Buurtbemiddeling Zoetermeer heeft in het najaar van 2019 weer het ccv certificaat behaald, van het centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid, de landelijke organisatie die buurtbemiddeling ondersteunt.
De Buurtbemiddeling in Zoetermeer is een samenwerking tussen de gemeente, woningbouwcorporaties en de politie. Beatrice: “We krijgen vaak doorverwijzingen vanuit onze partners. Een woningbouwcorporatie of de politie zijn vaak de eersten die in de gaten krijgen dat er een probleem speelt.” Bewoners kunnen ook zichzelf aanmelden als zij er in een probleem met hun buren niet zelf uitkomen. “Geluidsoverlast is het meest voorkomende conflict, samen met erfafscheiding en mensen die zich bedreigd voelen.”
Buurtbemiddeling werkt enkel met vrijwilligers, in Zoetermeer zijn er op dit moment 22 vrijwilligers die zich inzetten als buurtbemiddelaar. Na aanmelding krijgt een vrijwilliger een basistraining en gaat met een ervaren vrijwilliger op pad. Beatrice: “De opleiding is dicht bij de praktijk. Het traject dat buurtbemiddeling volgt wordt duidelijk uitgelegd en er wordt dan veel geoefend met bijvoorbeeld rollenspelen.”
Zélf oplossen
Marianne Solar is een enthousiaste bemiddelaarster, die al een tijdje meedraait in de bemiddelingstrajecten. Marianne: “We geven geen oplossingen bij een burenruzie. We zijn geen controleurs, maar juist neutraal en onafhankelijk. We kunnen wel verwijzen naar andere hulpinstanties, maar de inzet is dat we het gesprek begeleiden tussen de buren. Zij lossen het zélf op.”
De buurtbemiddelaar zorgt ervoor dat beide partijen zich bij het gesprek betrokken voelen. Het gesprek wordt op neutrale wijze geleid, waarbij beide partijen zich gehoord voelen en kunnen zeggen wat zij willen. Marianne: “We horen altijd eerst één kant van het verhaal. Daarna gaan we naar de andere buren en proberen ons weer zo neutraal mogelijk op te stellen. Het leuke is dat beide kanten altijd een heel ander verhaal hebben en soms van elkaar absoluut niet weten hoe de ander er in zit. Een bewoner kan zich bijvoorbeeld heel erg bedreigd voelen en bang zijn voor de buurman, terwijl de buurman best open staat voor een gesprek en zich van geen kwaad bewust is.”
Ruzie met je buren?
Wie een conflict heeft met zijn buren en er niet gemakkelijk samen uit kan komen, kan contact opnemen met Buurtbemiddeling. Buren kunnen bellen met 06 40655162 of mailen naar
De coördinator neemt vervolgens met beide partijen contact op en plant de bemiddelingsgesprekken in. Beatrice: “Er volgt altijd eerst een gesprek met beide buren apart en als er bij beiden de wil is om het samen op te lossen, volgt er een bemiddelingsgesprek met iedereen samen, op een neutrale locatie.”
Buurtbemiddelaar worden?
Ben jij sociaal ingesteld en ga jij een conflict niet uit de weg? Als Buurtbemiddelaar kan je je steentje bijdragen aan de leefbaarheid van de buurt. Je helpt mensen om weer met elkaar in gesprek te komen.
Marianne: “Je komt van alles tegen, mensen van allerlei pluimage. Dat maakt het werk heel afwisselend. Mensen zijn vaak al heel blij om hun verhaal bij iemand kwijt te kunnen. Als het gesprek dan succes heeft, is er een enorme opluchting! Of je nu gelijk hebt of niet, het blijven je buren. Je blijft elkaar tegen komen, dus het effect van een betere relatie met je buren merk je direct.”
Wie interesse heeft om buurtbemiddelaar te worden kan contact opnemen met Beatrice van Tilburg, telefoon 06 40655162 of mail naar