Zoetermeerse gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen zich vanaf eind deze week melden bij een speciaal digitaal loket. Dat blijkt uit antwoorden van wethouder Van Driel op mondelinge vragen van het CDA Zoetermeer.
CDA-raadslid Weekenstroo laat weten: “We zijn blij dat er een loket komt waar ouders hun verhaal kunnen doen en dat ze kunnen bellen met de gemeente.” Wethouder Van Driel antwoordde op de mondelinge vragen dat er nog deze week een mailadres komt en dat gedupeerden naar de gemeente kunnen bellen voor ondersteuning. Weekenstroo: “Het CDA Zoetermeer ziet graag, naast de publiciteitsactie die gaat komen via de website en sociale media, nog meer actie. Ouders zijn vaak getraumatiseerd met overheidsinstanties door de toeslagenaffaire. Dat vertrouwen moet zo spoedig mogelijk weer worden opgebouwd daarin zien wij een belangrijke rol voor de gemeente in houding en gedrag.”
Er zijn in Zoetermeer ruim 130 gedupeerden door de toeslagenaffaire, maar velen van hen hebben zich nog niet gemeld bij de gemeente, aldus wethouder Van Driel. “Ik hoop dat mensen zich snel zullen aanmelden bij het loket. Pas als we de mensen kennen, kunnen we ze helpen.”
Het Rijk heeft € 11 miljoen aan gemeenten toegezegd om te starten met de ondersteuning aan gedupeerde inwoners. Voor Zoetermeer is er € 77.000, - beschikbaar. Als dit niet voldoende blijkt te zijn, geeft de gemeente dit signaal af aan de VNG die in gesprek is met de Belastingdienst over de kosten. “De gemeente zorgt voor extra ambtelijke capaciteit als dit nodig is”, zegt wethouder Van Driel, “We verwachten dat het Rijk ons hierin tegemoet komt. Die discussie wachten we uiteraard niet af. We moeten nu onze inwoners helpen.”
Contact met de gemeente
Inwoners van Zoetermeer die als gevolg van de toeslagenaffaire hulp nodig hebben, kunnen contact opnemen met de gemeente Zoetermeer via het digitale loket met e-mailadres