Zelf een kompas maken. Zou hij het doen…?
De jaarlijkse projectweek van de Montessori basisschool Meester Verwers staat deze keer in het teken van ‘de aarde in het heelal’. Gedurende deze hele week zullen de groepen 1 t/m 8 zich op zeer verschillende manieren bezig houden met dit zowel interessante als aansprekende thema.
De aftrap bij de middenbouw bestond maandag uit een ochtend vol ‘proefjes’ waarin vooral de aarde centraal stond. Wat is de invloed van onze dampkring (lucht) bijvoorbeeld op de snelheid waarmee voorwerpen (zoals een boterham met pindakaas) naar beneden vallen? Wat voor leuks is er allemaal te doen met statische elektriciteit? En hoe simpel is het om zélf een kompas te maken? Ook de proef waarbij de kinderen konden vaststellen dat zout water bij -2 °C nog steeds vloeibaar was, gaf te denken.
Al roulerend kwamen de groepjes kinderen met alle proefjes in aanraking die bovendien door hulpouders met alle mogelijke enthousiasme werden begeleid. “Het was een ontzettend leuke ochtend voor ons allemaal”, vertelt Juf Ineke van groep 3-4-5. “Niet alleen omdat iedereen fantastisch leuk meedeed, maar ook omdat er op basis van de proeven verder werd nagedacht over vervolg-proeven en de kinderen gewoon verder gingen met experimenteren wanneer de tijd dit toeliet.”
In de loop van de week zullen ook de groepen van de onder- en de bovenbouw zich storten op weer andere proefjes die zijn afgestemd op het betreffende niveau. Voor de onderbouw betekent dit de geheimen van magneten leren kennen terwijl de bovenbouw zich zal richten op diverse aspecten van licht, massa en gewicht en de middelpunt vliedende kracht.
Naast het reguliere lesprogramma besteedt de Meester Verwers expliciete aandacht aan wetenschap & techniek. Jongeren in een vroeg stadium bekend maken met deze materie kan hen ondersteunen in het maken van een juiste studiekeuze op latere leeftijd.
Statische elektriciteit van een ballon is via een ijzerdraadje over te dragen aan twee strookjes aluminium folie die elkaar vervolgens afstoten.