Toekomstige huurders die een woning in de wijk Buytenwegh willen huren krijgen eerst een screening voor zij toestemming krijgen om in de wijk te gaan wonen. Een strafblad of crimineel verleden kan bijvoorbeeld reden zijn om een huurder te weren uit de wijk. De screening is een belangrijk onderdeel uit het plan van aanpak gemaakt om de woonoverlast in Buytenwegh te verminderen.
Coördinator Woonoverlast Buytenwegh
Naast de screening van toekomstige huurders wordt ook een coördinator Woonoverlast Buytenwegh aangesteld en wordt de informatie- en gegevensuitwisseling tussen samenwerkende instellingen en organisaties verbeterd.
De coördinator Woonoverlast Buytenwegh voert de regie, bewaakt uitgezette acties, coördineert en vormt de verbindende factor tussen de samenwerkende organisaties om tot oplossingen te komen. De gemeente heeft samen met haar partners een convenant opgesteld om de uitwisseling van gegevens, waaronder privacygevoelige informatie, mogelijk te maken.
Thuis in Buytenwegh
De gemeente wil dat Buytenwegh een wijk is waar het veilig en prettig wonen is. Zij werkt daarin nauw samen met diverse partners waaronder politie, woningcorporaties, welzijnsorganisaties en het jongerenwerk. Naast de komst van de stadsmarshall en het invoeren van zero tolerance beleid, richt de aanpak zich op de buitenruimte. De gemeente knapt het groen op, past de verlichting aan en verbetert de bestrating. Daarnaast worden initiatieven op het sociale vlak genomen. Dit moet ervoor zorgen dat bewoners zich weer thuis voelen in Buytenwegh.