dyslexielogoDeze zomer publiceren we fragmenten uit een bijzonder dagboek, het dagboek van een dyslectisch meisje op een middelbare school. Een meisje zoals ieder ander meisje, met vrienden, hobby’s, huiswerk en sport. Maar ook met dyslexie, wat niet altijd zo makkelijk is…

 

Welkom op de dyslexiecursus. Vandaag gaan we kijken hoe het is om dyslectisch te zijn. U krijgt een tekst. Bij deze tekst zijn niet alle letters even groot, ook zullen er cijfers bij zitten. Verder is het de bedoeling dat de tekst ondersteboven wordt gehouden.

Neem een stopwatch. De tijd loopt, begin met lezen

 

H3t zebra-meisj3

Het z3bra-m3isje heeft noo1t be9r3pen

Waar0m z1j E3n jurk aan h3Eft met strepen.

Zij vr0e9 aan haar tant3, de bav1aan:

Waar0m h3b ik ald0Or d1e strep3n aan?

Waarom niet een bloemetje of een tiur?

Ik eiz 3r maar alt1jd eend3r uit!

Haar tante z31: kom, het is z0 b1jz0nd3r,

Die str3pen van boven en str3pen van 0nder.

Raam het z3bra-me1sj3 loopt n0g te pru1len

En wil vr3sEliJk 9raaG haar jurkjE ruil3n;

z1j wil eens 1Ets anders, dat IjdEltuItjE.

Wie hE3ft er vo0r haar een kruj m3t een riutjE?

 

Klaar met lezen? Stop de tijd! schrijf de tijd op een blaadje.

Zet de stopwatch opnieuw aan en begin met lezen.

 

Zeven mannetjes

Vanmorgen over de Maliebaan

Zag ik zeven mannetjes gaan,

Ze liepen allemaal achter elkaar

Met grote strikken in hun haar,

Met grote strikken op hun schoen.

Wat zouden die mannetjes daar toch doen?

Wat liepen die mannetjes daar toch raar

Met al die strikken in hun haar.

Ik vroeg het aan Jan en Alleman

Maar niemand wist er het fijne van.

Je moet zo vanavond eens kijken gaan,

Vanavond laat op de Maliebaan,

Je moet maar eens kijken, en laten we hopen,

Dat die mannetjes daar nog altijd lopen!

 

Klaar met lezen? Stop de tijd! U kunt nu de twee tijden met elkaar vergelijken. Zijn de tijden hetzelfde? Gefeliciteerd! Dan bent u waarschijnlijk dyslectisch!

 

Robyn

 

 

-advertenties-

-goede doel-