De Inspiratiemiddag Cultuur op School inspireerde woensdag 30 januari zo’n 70 leerkrachten en directies van het primair onderwijs met een lezing van Mark Mieras en workshops op het gebied van kunst, techniek en onderzoekend & ontwerpend leren.
Tijdens de jaarlijks terugkerende Inspiratiemiddag van CKC & partners, Bibliotheek Zoetermeer, Museum De Voorde en het Stadstheater luisterde de zaal aandachtig naar wat wetenschapsjournalist Mark Mieras vertelde over hoe onze hersenen optimaal leren. Hij pleit ervoor om kinderen al jong de ruimte te geven om te spelen en te experimenteren en ziet een belangrijke rol weggelegd voor cultuur- en techniekeducatie binnen het onderwijs. “Kunst is niet alleen leuk, maar ook belangrijk voor de hersenontwikkeling”, aldus Mieras.
Techniekeducatie en onderzoekend & ontwerpend leren
“Ons doel is om voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar een doorlopende leerlijn techniek en onderzoekend & ontwerpend leren te verankeren in het onderwijs met deskundige leerkrachten”, aldus Derske Naafs, manager Cultuur op School van CKC & partners. Tijdens deze succesvolle middag werden de eerste pilot lessen van de nieuw ontwikkelde leerlijnen gepresenteerd waarna deze direct werden toegepast in de workshops.