Vanaf half februari ontvangen 17.000 inwoners een persoonlijke uitnodiging van de burgemeester om deel te nemen aan het burgerberaad over het afvalbeleid. Zoetermeerders kunnen zich ook zelf aanmelden voor dit beraad. Uiteindelijk worden 150 deelnemers geselecteerd om mee te doen met het burgerberaad.
Deze 150 deelnemers moeten een goede afspiegeling zijn van de inwoners van Zoetermeer. Hierbij wordt gekeken naar leeftijd, opleiding, woonsituatie, beroep en de wijk waar men woont. Gehandicapten krijgen waar nodig hulp bij de aanmelding.
Op 4 april moet het burgerberaad echt van start gaan, de deelnemers zullen zich verdiepen in het afvalbeleid, kunnen spreken met lokale en landelijke experts en tijdens bijeenkomsten overleggen. Het burgerberaad wordt 29 juni afgerond met het overhandigen van het advies.
Welke voorwaarden zijn belangrijk voor het afvalbeleid?
In 2022 werd tijdens het referendum over het afvalbeleid duidelijk dat de Zoetermeerse inwoners niet achter het Afvalbeleidsplan uit 2021 stonden. Maar waar moet het afvalbeleid dan wél aan voldoen?
Het Burgerberaad probeert hier een antwoord op te vinden. In totaal worden er 5 bijeenkomsten gehouden. De deelnemers aan het beraad kunnen in gesprek met experts en onderling overleggen over de voorwaarden voor nieuw afvalbeleid. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt er gestemd over alle ideeën.
De leden van het Burgerberaad ontvangen een vergoeding als zij deelnemen, er wordt gezorgd voor kinderopvang waar dat nodig is en er wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld anderstaligen, laaggeletterden, of deelnemers met beperkingen.
Na het aanbieden van de adviezen aan de raad is het burgerberaad beschikbaar voor college en raad om nader in gesprek te gaan over het proces en de uitkomsten.
Meer informatie is te vinden op: https://www.zoetermeer.nl/burgerberaad
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!