randstadrail lijn 3 en 4Het openbaar vervoer in Zoetermeer wordt grotendeels bepaald door de ‘Krakeling’, de spoorlijn die als een krakeling door de stad loopt en alle wijken met elkaar verbindt. De spoorlijn is overal vrijliggend, wat uniek is voor een stad, en werd geopend in 1977.


In 1977 werd de Krakeling door Prins Bernhard in gebruik genomen als Zoetermeerse Stadslijn, met sprinters van de NS. Vanaf 2006 rijdt de HTM op de, omgebouwde, spoorlijn en heet het Randstadrail. Na bijna 50 jaar is de krakeling toe aan groot onderhoud en wordt meteen bekeken of de lijn verbeterd kan worden. Voor de komende jaren staat er al een grootschalige vervangingsopgave (2035) van materieel en infrastructuur op de Krakeling op de planning.

Onderzoek

randstadrailDe Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en HTM gaan onderzoek doen naar de potentie van de Krakeling voor de toekomst. Het Zoetermeerse college heeft zich als medeopdrachtgever bij dit onderzoek aangesloten. De onderzoeksvraag is: ‘Hoe kan het Zoetermeerse deel van Randstadrail lijn 3 (de Krakeling) toekomstbestendig worden gemaakt?’
De Krakeling is gebouwd als verbinding tussen de wijken. Elke wijk kreeg zijn eigen station, met vaak een bijbehorend winkelcentrum. De Krakeling biedt op deze manier toegang tot de belangrijkste voorzieningen in de stad. Het ziekenhuis is echter na de komst van de krakeling gebouwd en heeft daarom geen eigen halte. Het is al lang de wens om hier een eigen halte te krijgen.
Er zijn al eerder aanpassingen gedaan aan de Krakeling. Zo werd in het verleden linksom én rechtsom gereden en nu alleen nog rechtsom. Hierdoor zijn enkele reisafstanden en -tijden van herkomst naar bestemming en andersom toegenomen waardoor op een aantal halten het aantal in- en uitstappers verder afgenomen is. Ook is lijn 4 verlengd naar Oosterheem en NS Station Lansingerland Zoetermeer.
De komende jaren wordt er over een aantal maatgevende technische projecten besloten, waaronder de vervanging van het beveiligingssysteem en gekoppeld rijden van lijn 4 (meer capaciteit bieden om aan de te verwachten toekomstige grotere vervoersvraag te kunnen voldoen door voertuigen aan elkaar te koppelen).
Eind dit jaar moet er een toekomstbestendig voorstel voor de Krakeling zijn van de gemeente Zoetermeer en HTM.

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

-advertenties-

-goede doel-