20200603 19077

Indy, Mack, Bo en locatieleider Sjoerd Timmerman

Sjoerd Timmerman, locatieleider MAVO Zoetermeer, heeft het contact met zijn leerlingen heel erg gemist tijdens de coronaweken dat er alleen online les gegeven kon worden. “Je kan online heel veel doen, maar het directe contact met je leerlingen is ontzettend belangrijk!”

MAVO Zoetermeer is de enige school voor voortgezet onderwijs in Zoetermeer waar álle kinderen weer naar school kunnen, 5 dagen per week. Timmerman: “We hebben nu het geluk dat we een relatief kleine school zijn, we zijn dit schooljaar pas gestart, daarom kunnen we alle leerlingen mét voldoende afstand huisvesten.”


Ook op MAVO Zoetermeer ziet het schoolleven er wel heel anders uit dan vóór de coronacrisis. Zo desinfecteert iedereen bij binnenkomst meteen de handen en is er gekozen voor éénrichtingsverkeer voor de meeste gangen op school. De leerlingen blijven in het lokaal, leraren verplaatsen zich tussen de lessen door. Timmerman: “De ochtend wordt door iedereen klassikaal ingevuld met lessen. Maar de lessen zijn nu korter en de leerlingen die dat aankunnen gaan in de middag naar huis om daar verder zelfstandig te werken aan taken en huiswerk. In de middag hebben we dus tijd genoeg om leerlingen die dat nodig hebben op school extra aandacht en begeleiding te geven.”

 

Meenemen wat werkt

“We worden nu als school gedwongen om te experimenteren”, vertelt Timmerman, “normaal gesproken is er vaak wat weerstand tegen veranderingen, maar nu moet je wel.” Hij ziet dan ook zeker de voordelen van digitaal en online lesgeven. “Het kan zeker ook voordeel opleveren, je moet meenemen wat nu goed werkt. Er is online minder verzuim dan bij de normale lessen merken we. Ook als een leerling niet helemaal fit is, komt hij toch vaak naar de online les terwijl hij zich normaal ziek zou melden. En je ziet de leerlingen groeien in zelfstandigheid.” Een ander voordeel is dat leraren gemakkelijk een korte video afspraak kunnen inplannen met een leerling, om een bepaalde lastige som uit te leggen.


De school is al druk aan het plannen voor volgend schooljaar: zeker de start van dat jaar zal nog in het teken staan van de coronamaatregelen. “We zijn nu verschillende scenario’s aan het uitwerken. Een mogelijkheid zou zijn dat de onderbouw in de ochtend fysiek les krijgt op school en in de middag thuis online lessen volgt. Voor de bovenbouw is dat dan andersom.”
Het is per leraar en vak afhankelijk wat er mogelijk is. “Mijn kracht als leraar ligt in het persoonlijk contact met de leerlingen. Maar andere leraren hebben meer een digitale stijl van lesgeven en zijn heel blij met de onlinelessen.”

 

Achterstand in zelfvertrouwen

Achterstand in de pure lesstof valt heel erg mee, zo heeft Timmerman al gezien op zijn school. De leerlingen hebben de theorie online behoorlijk goed meegekregen. “Maar waar de achterstand wel zit, is in het toepassen van de kennis. Samenwerken om een grotere opdracht te maken, praktijklessen. Dat proberen we nu in te halen.”


Het belangrijkste voor Timmerman is om in deze periode, tot aan de zomervakantie, zoveel mogelijk de achterstand in zelfvertrouwen in te lopen. “Ik wil de kinderen weer met een goed gevoel de zomervakantie in sturen, dat ze zelf het idee hebben ‘ik heb het goed gedaan, dit gaat lukken!’”, aldus Timmerman.

 

Thuis zitten wel chill, maar…

20200603 19071In de eerste klas van MAVO Zoetermeer zit de drieling Mack, Indy en Bo. Hoe hebben zij de afgelopen periode beleefd?
Mack: “Ik vond het thuisonderwijs wel fijn. Het past goed bij me en je zit lekker in je eigen omgeving.” Zijn zus Indy kan daar inkomen: “Het videobellen voor de lessen ging best goed, maar af en toe hadden we wel problemen met internet omdat je met zijn drieën tegelijk op de les moet zijn!”


Broer Bo had wat meer moeite met het thuisonderwijs: “Het is wel chill om thuis te zijn, maar om met adhd 12 weken thuis te zijn en nergens naar toe te kunnen is echt niet leuk! Ik heb soms wat extra uitleg nodig en dat gaat op school gewoon veel beter.”


Wat was het leukste van de coronaweken thuis?

Mack: “We hoefden niet te fietsen naar school!” Indy: “Ik vond het wel fijn om af en toe ongestoord te kunnen werken, op school zijn er altijd leerlingen aan het praten.” Bo: “Het was heel grappig dat sommige leraren niet precies wisten hoe Teams werkt, die leraar kon je dan gewoon op ‘mute’ [geluid uit] zetten tijdens de online les en dan had hij het niet door!”


Is het moeilijk om afstand te houden op school?

Mack: “Niet echt, we zijn er best wel aan gewend nu, die 1,5 meter…” Nu is Indy het niet met hem eens: “Ik vond het best moeilijk om mijn beste vriendinnen weer te zien en ze dan geen knuffel te mogen geven!”


De drie zijn het wel met elkaar eens dat het fijn is om weer naar school te gaan. Het zal nog even hard werken worden tot aan de vakantie, maar alle drie hebben er vertrouwen in dat ze over zullen gaan naar Mavo 2.

-advertenties-

-goede doel-