Het reken- en leesniveau van Nederlandse jongeren daalt. Op Oranje Nassau College (ONC) Clauslaan krijgen brugklassers daarom extra lees- en rekenlessen. Onder de noemer ‘Reken en taal TOTAAL’ besteedt de school veel aandacht aan deze basisvaardigheden.
Niet alleen om achterstanden weg te werken, maar ook om leerlingen het plezier in lezen en rekenen te laten (her)ontdekken. En deze aanpak blijkt te werken.
Kirsten de Boom, docent wiskunde op ONC Clauslaan, benadrukt het belang van lezen en rekenen. “Bij bijna alles wat je doet, heb je taal en rekenen nodig. Wanneer deze vaardigheden niet voldoende ontwikkeld zijn, kun je ook niet goed meekomen in de overige vakken die op school worden aangeboden. Daarom richten we ons intensief op het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden.”
Extra lessen
De school doet dit bijvoorbeeld door het geven van extra rekenlessen. De Boom: “In de extra rekenlessen kunnen onze leerlingen flink oefenen met dezelfde soort rekensommen als op de basisschool. Zo is het voor ons snel duidelijk wanneer zij de basiskennis beheersen.”
Eigen leesplein
Ook lezen wordt aangemoedigd op ONC Clauslaan. Arja Bol, docent Nederlands: “In leerjaar 1 en 2 staan er extra taallessen op het rooster. Daarnaast beginnen we elke les Nederlands met lezen uit een bibliotheekboek. Op ons eigen leesplein hebben we veel boeken waar de leerlingen uit kunnen kiezen, variërend van romans en informatieve boeken tot strips. In samenwerking met de bibliotheek Zoetermeer vernieuwen we regelmatig de collectie. We stimuleren niet alleen het lezen van boeken, maar ook van krantenartikelen en artikelen uit tijdschriften die onze leerlingen interessant vinden.”
‘Reken en Taal TOTAAL’ blijkt z’n vruchten af te werpen. Dit is terug te zien in de resultaten van de leerlingen. Maar het doel van ‘Reken en Taal TOTAAL’ is niet alleen het versterken van basisvaardigheden, benadrukt Bol. “We streven er ook naar dat leerlingen opnieuw plezier beleven aan rekenen en lezen. Dat is vaak verdwenen omdat ze het moeilijk vinden. Wanneer leerlingen ervaren dat ze plotseling een wiskundesom begrijpen, of zo enthousiast raken door een boeiend verhaal dat ze niet meer kunnen stoppen met lezen, ontstaat er plezier. En dan komt het leren eigenlijk vanzelf.”
Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!