De gemeente is voor het jaar 2025 in zee gegaan met een nieuwe aanbieder voor de Zoetermeerpas, maar deze blijkt niet te werken. De applicatie heeft te maken met dusdanige technische problemen dat de leverancier het niet aan de praat krijgt, de gemeente moet nu noodgedwongen nog een jaar doorgaan met de oude leverancier.

Wethouder Velzen laat de raad in een memo weten: “Zonder een goed werkende en geteste applicatie en uitzicht op structurele verbetering, is doorgaan met deze leverancier onmogelijk.” De leverancier, Groupcard Commercial, had op de afgesproken datum, 15 november, de applicatie niet klaar, maar beloofde dit snel te regelen.
Wethouder Velzen: “Bij het live gaan op 15 november bleek echter dat de applicatie op diverse fronten vastliep en niet over alle vereiste functionaliteiten beschikte. De leverancier heeft een applicatie gelanceerd die niet of nauwelijks getest bleek.“
De leverancier kreeg tot 5 december de tijd om de problemen te verhelpen, maar uit eigen tests van de gemeente op 6 december bleek dat de applicatie nog steeds niet werkend was. Daarnaast zijn er ook nog beveiligingsproblemen aan het licht gekomen.
Het blijkt dat een andere gemeente eenzelfde probleem zich met deze leverancier had, zo staat in het memo aan de raad.

500 aanvragen op de stapel

Door de problemen rond de pas konden nieuwe aanvragen niet in behandeling worden genomen. 500 nieuwe aanvragen belandden zo op de stapel en liggen nog te wachten.
De gemeente heeft op 6 december de overeenkomst met Groupcard Commercial per direct ontbonden en zal de geleden schade op hen verhalen. Een nieuwe overeenkomst voor de periode van één jaar met de huidige leverancier is in voorbereiding en er worden afspraken gemaakt met de huidige leverancier om de dienstverlening te continueren.

Het college was van plan om de Zoetermeerpas in de toekomst stadsbreed te maken, dus voor alle Zoetermeerders. Voor inwoners in de minima is de pas gratis en andere inwoners kunnen de pas dan aanschaffen tegen een bepaalde prijs. Op de pas kunnen diverse organisaties kortingen en/of aantrekkelijke aanbiedingen geven. Het was de bedoeling dat de nieuwe applicatie al meteen geschikt zou zijn voor een stadsbrede pas. Het is nog niet bekend of deze plannen ook vertraging op lopen door de technische problemen met de pas.

Het contract met Groupcard Commercial zou voor acht jaar zijn, voor een bedrag van € 1.589.000,-.

 

Wat betekent dit voor pashouders en aanbieders?

Pashouders die al een Zoetermeerpas hebben, krijgen een verlenging van hun pas voor 2025. Mensen die de afgelopen perioden de pas hebben aangevraagd, hoeven deze niet opnieuw aan te vragen. Alle aanvragen die niet konden worden behandeld, krijgen nu alsnog een pas.
De pashouders zullen hier verder niet veel van merken, omdat de oude leverancier op dezelfde voet verder gaat als dat zij gewend zijn.

Vanaf 1 januari 2025 kunnen inwoners die nog geen pas hebben aangevraagd dit alsnog doen via de website van de huidige leverancier, waarbij de aanvraag in behandeling genomen zal worden. Aanbieders, zoals sportverenigingen, ondervinden vooralsnog geen problemen door de technische gebreken van de applicatie. Zij hebben hooguit een verzoek ontvangen om zich online aan te melden bij de nieuwe leverancier. De aanbieders worden per brief en mail op de hoogte gesteld.
Ook de pashouders krijgen een brief met uitleg en het verzoek om, als zij al een nieuwe pas voor 2025 hebben gekregen, deze weg te doen. Pashouders die hun huidige pas hebben weggegooid krijgen op verzoek een duplicaatpas toegezonden.

Lees ook: 

Vernieuwing Zoetermeerpas in volle gang
StadsPas voor alle Zoetermeerders?
ZoetermeerPas verandert en blijft gelijk

-advertenties-

-goede doel-