De Nationale Ombudsman constateert een flinke stijging in het aantal klachten aan het adres van de gemeente Zoetermeer. De kern van de klachten is dat de gemeente niet of nauwelijks naar burgers luistert en hen geen ruimte laat om mee te denken over veranderingen. De rekenkamercommissie concludeerde in het rapport van 21 februari dat het bij de gemeente vaak schort aan het bewustzijn van nut en noodzaak van burgerparticipatie. GroenLinks is dezelfde mening toegedaan: de gemeente luistert niet goed naar inwoners. Om hier verandering in te brengen, heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld.

Omgang met burgers

In de brief van 21 april 2013 aan het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer schrijft de Nationale Ombudsman:

“Ook door nauwer te gaan samenwerken met haar inwoners kan de gemeente bouwen aan het vertrouwen tussen de burger en de overheid. Regie voeren is samenwerking sturen en ruimte geven aan andere partijen. Durven loslaten. Daarvoor moet je als gemeente goed weten wat je wilt. En bereid zijn andere partijen als gelijkwaardig te zien.”

sh-raadszaal2In het rapport van 21 februari 2013 concludeerde de rekenkamercommissie dat het bij de gemeente vaak schort aan het bewustzijn van nut en noodzaak van burgerparticipatie. Ook de fractie van GroenLinks krijgt signalen dat de gemeente niet goed luistert naar inwoners. Op het gebied van verkeer, geluidsoverlast, bestemmingsplannen, re-integratie en milieuzaken worden de meningen en ideeën van burgers veelal niet meegenomen in het beleidsproces. GroenLinks maakt zich daarom zorgen over de manier waarop de gemeente omgaat met klachten van inwoners.

Schriftelijke vragen

GroenLinks heeft daarom vragen gesteld aan het college. De fractie vraagt zich onder meer af of het college een verklaring heeft voor de toename van het aantal klachten. Ook wil de GroenLinks fractie graag weten welke maatregelen het college wil nemen om het aantal klachten terug te dringen.

-advertenties-

-goede doel-